X
Annons
X

Hos Arrhenius har barnet huvudrollen

SPÄNNING I filmen "Faro" ser vi åter igen vuxenvärldens råhet genom en flicka. Manusförfattaren Karin Arrhenius som även skrev manus till Fredrik Edfeldts förra film "Flickan" föredrar att berätta ur barnets perspektiv.

De bilder som så småningom skulle bli ett filmmanus dök plötsligt upp i huvudet på Karin Arrhenius en vinterdag 2009. Hon satt på flyget ner till Berlins filmfestival där "Flickan" skulle visas.

–Det hade varit ganska hektiskt innan, och jag satte mig längst bak i det här halvtomma flygplanet och blundade. Då kom det som en ingivelse; jag befann mig i en skog och flickan och pappan var där och hade flytt från någonting, och sedan rullades historien upp. Det låter som en romantiserad bild av hur det är att skriva, men så var det faktiskt. Fast jag hade själv förlorat min pappa något år tidigare, så det är klart att det tog avstamp i det avskedet på något sätt.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X