Annons

Natt i CaracasHoppfull vandring genom ett helvete

 "Natt i Caracas" är  kulturjournalisten och författaren Karina Sainz Borgos hyllade romandebut.
"Natt i Caracas" är kulturjournalisten och författaren Karina Sainz Borgos hyllade romandebut. Foto: Lisbeth Salas

”Hur snabbt kan en auktoritär, icke-demokratisk regim bryta ner ett land? Hur skulle jag klara mig, ens i några dagar, om jag befann mig i den situationen?” Det frågar sig Kristina Sandberg efter att ha läst en stark romandebut.

Under strecket
Publicerad

Karina Sainz Borgo (född 1982) är uppvuxen i Venezuela, där romanen också utspelar sig, men bor sedan mer än tio år i Spanien.

Bild 1 av 1

När jag var tjugotvå år och skrev på det som skulle bli min debutroman fastnade jag i skrivkramp efter femtiotalet skrivna manussidor. Texten hade tydliga självbiografiska inslag, och nu tog det stopp. Eftersom jag jobbade natt som personlig assistent var även mina lediga nätter ofta sömnlösa, och vid ett sådant tillfälle kom lösningen till mig. Mamman i romanen måste dö, och det hela skulle berättas i första person istället för i tredje. Det måste helt enkelt bli mer fiktion.

Jag kommer att tänka på det här modermordet när jag läser Karina Sainz Borgos fascinerande och bitvis ohyggliga debutroman ”Natt i Caracas”. Den inleds med orden: ”Vi begravde min mor med det hon hade på sig”. Alla dessa mödrar som måste dö, för att deras döttrar ska kunna, eller våga, skriva. När jag med stigande ålder insåg hur vanligt temat med den döda modern i kvinnors debutböcker var, kände jag ett slags stigande krav på botgöring. Mitt framtida skrivande måste ägnas åt att göra mamman levande igen. Komplex, motstridig och allt annat än perfekt – men inte död.

Annons
Annons
Annons