Hela denna artikel är en annons

Hoppade av sina karriärer – och startade succébolag

De enklaste idéerna är de bästa. Evelina och Gustav Westman vågade hoppa av sina karriärer för att starta eget med den enkla affärsidén att sälja skisser av bebisar till nyblivna föräldrar.

Det gick bra, från första stund.

Evelina och Gustav Westman vågade hoppa av sina karriärer för att starta eget.

Bild 1 av 2

”Det är print on-demand och har inte kostat oss många kronor att starta upp”, säger Gustav Westman.

Bild 2 av 2

The Birth Poster är ett startup-företag utan lager, litet behov av anställda och god marginal. Det har inte heller behövt ta in riskkapital för att växa till en mångmiljonomsättning. Från noll till 18 miljoner på fyra år (2017) är beviset på att de enklaste idéerna är de bästa.

Kunderna skriver in sitt barns födelsevikt, längd och namn och väljer mellan tio skisser, stiliserade pennteckningar. Sedan levereras en inramad affisch med bebisillustrationen i skala 1:1 direkt på föräldrarnas dörrmatta.

– Det är print on-demand och har inte kostat oss många kronor att starta upp. Vi får in pengarna innan vi går i produktion. Och det var när vi började satsa internationellt som det lossnade rejält, säger Gustav Westman.

Nya utmaningar lockade

Paret Westman bytte liv 2013. Enligt Gustav kom Evelina hem en dag och ville göra något annat. Arbetet på konsultbyrån i finansbranschen lockade inte längre.

– Jag hade precis kommit in i arbetslivet, men trivdes inte, berättar Evelina. Gustav föreslog då att vi kanske skulle testa den här ”bebisgrejen” som vi pratat om tidigare, så jag började illustrera. Vi satte upp en mängd versioner av bebisteckningar på vår sovrumsvägg tills vi kom fram till en som vi gillade.

Evelina och Gustav Westman vågade hoppa av sina karriärer för att starta eget.

Bild 1 av 2

”Det är print on-demand och har inte kostat oss många kronor att starta upp”, säger Gustav Westman.

Bild 2 av 2

Gustav började med att bygga webbplatsen dag och natt parallellt med jobbet som AD i reklambranschen.

1/2

Evelina och Gustav Westman vågade hoppa av sina karriärer för att starta eget.

2/2

”Det är print on-demand och har inte kostat oss många kronor att starta upp”, säger Gustav Westman.

Finns i över 60 länder

Fem år senare säljer The Birth Poster i över 60 länder och får in drygt 100 beställningar varje dag. I Sverige har affischerna sålt mest, därefter är Australien och Danmark de två största marknaderna samtidigt som Tyskland och USA är på frammarsch.

Verksamheten är automatiserad, men från början gjordes det mesta manuellt. Nästan varje dag åkte de till tryckeriet i närförorten Gröndal efter arbetstid, hämtade posters, satte sig i vardagsrummet i Fredhäll och packade med kartonger från golv till tak. På morgnarna gick de med två sopsäckar var till den lokala tobaksbutiken för att skanna paketen.

EXTERN LÄNK: Var uppkopplad där du behöver – bredband och surfplattor för företagad.doubleclick.net

Kundnöjdhet är alltid i fokus

The Birth Poster prioriterar sina kunder vilket skapat lågt missnöje och toppbetyg i kundnöjdhet. Med en storytelling-strategi använder företaget sin stora närvaro i sociala medier för att bygga engagemang. Evelina och Gustav är entusiastiska när de berättar om idéer och lösningar de använt eller planerar att sätta i gång med The Birth Poster som nav. Idéer saknas inte.

– Vi är kreatörer i första hand som skapat en verksamhet baserat på kreativitet både i produkterna och i det digitala, affärsmän blir man på köpet när verksamheten växer. Där kan vi bli bättre, men viktigast är att vi tänker annorlunda och vågade starta eget, säger de.

EXTERN LÄNK: Tre möter entreprenörer och företagare – här är deras berättelserad.doubleclick.net
Annons
Annons
Annons