Inne i spegelsalenHon visar det fåfänga i vår skönhetsjakt

Liv Strömquist är serietecknare och dramatiker. Tillsammans med Caroline Ringskog Ferrada-Noli driver hon även podden ”En varg söker sin pod”.
Liv Strömquist är serietecknare och dramatiker. Tillsammans med Caroline Ringskog Ferrada-Noli driver hon även podden ”En varg söker sin pod”. Foto: Johan Nilsson/TT

I sin nya seriebok riktar Liv Strömquist blicken mot samtidens besatthet vid det vackra. Sebastian Lönnlöv har läst en djuplodande serieessä som börjar i Kylie Jenners selfies och slutar med en Heine-dikt.

Under strecket
Publicerad
Norstedts
Foto: Norstedts
Annons

Varför ägnar vi så många timmar åt att stirra på små skärmar som vi håller i våra händer – och varför är det så ofta andra personers rumpor, och övriga kroppsdelar, som våra blickar vilar på? De smarta telefonerna har ersatt handhållna speglar, men det vi ser i dem är inte bara oss själva, utan också alla vi vill efterlikna. De bilder vi delar med världen tenderar att följa en likartad mall och våra drömmar rör sig ofta åt samma slags håll: gå ner i vikt, skaffa snygga kläder, göra porerna mindre synliga och avlägsna generande hårväxt.

Samtidens närmast oändliga skönhetsfixering står i centrum för ”Inne i spegelsalen”, Liv Strömquists nionde seriealbum sedan debuten 2005. Sitt stora genombrott som serietecknare, även internationellt, fick Strömquist med ”Kunskapens frukt” (2014) om det kvinnliga underlivets historia och samtid. Sedan dess har hon hållit sig till ett liknande format, som skulle kunna klassificeras som serieessäer, med fokus på först rikedom (”Uppgång och fall”, 2016) och sedan kärlek (”Den rödaste rosen slår ut”, 2019).

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons