X
Annons
X
Recension

Nora eller brinn Oslo brinn Hon tänker mer på killens ex än på honom själv

Svenska och danska blandas sömlöst i Johanna Frids "Nora eller brinn Oslo brinn". Therese Eriksson har läst en autofiktiv debutroman om en ung kvinna som plågas av endometrios, avskyr Norge och alltmer låter sig domineras av sin svartsjuka.

Johanna Frid (född 1988) debuterade med diktsamlingen ”Familieepos” 2017 som hon skrev tillsammans med Gordana Spasic. Diktsamlingen nominerades såväl till Katapultpriset som till Sveriges Radios lyrikpris. Hon bor i Köpenhamn. Foto: Jennifer Sameland

"Lät du henne komma närmre, var hon vackrare än mig? Ja, det finns dagar som jag tänker mer på henne än på dig", sjunger Melissa Horn i en låt om hur svartsjuka och ex-partners slår in en kil mellan älskande: "Den här platsen är nån annans, jag måste hitta ut, hur ska man älska nån som har älskat nån förut?" Låten kommer för mig, eftersom den är som ett koncentrat av Johanna Frids roman "Nora eller brinn Oslo brinn", där berättarjaget med tilltagande besatthet låter sin tillvaro domineras av pojkvännen Emils förra flickvän Nora. Hon tänker avgjort mer på henne än på honom.
Johanna Frids första roman liknar och överlappar delvis hennes lyriska debut. "Familieepos" (2017), som Frid skrev tillsammans med Gordana Spasic, nominerades till både Katapultpriset och Sveriges Radios lyrikpris. "jag vet inte hur jag ska sätta ord på det jag känner inför Norge / jag blir stum / vill bränna deras stolar och bord i furu och pinnar / brinn Oslo brinn", lyder några rader ur "Familieepos". Den norska ex-flickvän som i diktsamlingen var en del av en större, spretig familjeväv får i romanen en huvudroll. Svartsjukan är det ena som plågar diktjaget i "Nora eller brinn Oslo brinn", hennes endometrios är det andra. De två smärttillstånden förstärker varandra, äter sig in i varje skrymsle av såväl berättarjaget som romanen.

"Nora eller brinn Oslo brinn" är en autofiktiv roman, där diktjaget och författaren på alla synbara plan tycks sammanfalla. I skeptiska stunder undrar jag om autofiktionen är den enda framkomliga litteraturvägen numera, men trots viss leda inför genren blir det tydligt att  Frid inte går någon slapp marsch i lämmeltåget. För även om det som var särskilt med debuten – nämligen att två författare blev till ett, gemensamt diktjag – nu ersatts med något mindre originellt – en suddig gräns mellan Johanna Frid och "Johanna Frid"– så rör sig prosan långt bortom det spekulativa. Liksom alla goda författare arbetar Frid för att skriva en litteratur som är sann i sig, och om man lyckas med det eller ej har inget att göra med hur verklighetsnära materialet är. 

Precis som de två poeterna Frid och Spasic gjorde i "Familieepos", gör nu romanförfattaren Frid i "Nora eller brinn Oslo brinn", hon växlar mellan svenska och danska. Utan något identifierbart mönster glider texten mellan de två språken, en metod som jag till min förvåning tycker fungerar bättre i romanen än i diktsamlingen. Det som där tedde sig lätt poserande, tycks här naturligt; berättarjagets pojkvän Emil är dansk, de tillbringar mycket tid i Danmark, klart det snackas danska. Men mer än att vara en trovärdig glidning i romanens universum, gör detta grepp också att Johanna Frid skriver något så ovanligt i vår tid som skandinavisk litteratur. 
Så fräscht och krispigt det känns med den här skandinaviskan, med en ny författarröst som så medvetet arbetar med och över dessa språk- och nationsgränser. Här har vi först ett möte mellan svenskt och danskt, mellan Johanna och Emil, mellan språk och litteraturer, men så har vi också en strålkastare som riktas mot Norge och det norska – mot Nora. Hon är provocerande vacker på ett sätt som för tankarna till Nora i norska serien "Skam", men framförallt erinrar hon om Ibsens Nora. Hon är dockan som är helt i händerna på berättarjaget, romanen det dockhem i vilket Nora existerar blott som en projektionsyta för svartsjukefantasier. Hon är en fantasi och inte en person, vilket bara gör Frids roman än mer trovärdig; såhär är det när man låter en irrationell besatthet ta över ens liv.

Johanna Frid (född 1988) debuterade med diktsamlingen ”Familieepos” 2017 som hon skrev tillsammans med Gordana Spasic. Diktsamlingen nominerades såväl till Katapultpriset som till Sveriges Radios lyrikpris. Hon bor i Köpenhamn.

Foto: Jennifer Sameland Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X