Annons
Fördjupning

Hon pantsatte sitt hem för teatern

Som kvinnlig teaterproducent har Vicky von den Lancken mött sin beskärda del av sexism. ”Det har varit mycket ”Men lilla gumman”-kommentarer, men jag har inte brytt mig om det. Jag har haft för roligt på jobbet.”
Som kvinnlig teaterproducent har Vicky von den Lancken mött sin beskärda del av sexism. ”Det har varit mycket ”Men lilla gumman”-kommentarer, men jag har inte brytt mig om det. Jag har haft för roligt på jobbet.” Foto: Emma-Sofia Olsson

I år är det 20 år sedan Vicky von der Lancken tog över det anrika nöjespalatset Oscarsteatern i Stockholm. Vi träffade svensk underhållnings grand old lady för ett samtal om den egna misslyckade artistkarriären – och hennes förmåga att sammanföra kulturelit och folkkära revyartister.

Under strecket
Publicerad

Vicky och några andra revyartister uppträdde en vinter på tågen som gick från Stockholm till Åre. 

Foto: Privat Bild 1 av 6

Ur klippboken.

Foto: Privat Bild 2 av 6

Vicky van der Lancken arbetade en kort tid på SAS med att skicka telex. När flygbolaget satte upp en egen revy var hon given på scenen. Hon framförde bland annat paradnumret ”Fia Jansson”.

Foto: Privat Bild 3 av 6

Tillsammans med sonen Johan på hennes 60-årsdag. Själv var hon bara åtta år när hennes mamma dog. ”Det är en sorg, ett sår, jag alltid har burit med mig. Att inte få lov att vara med sin mamma. Det har påverkat mig som förälder. Min son har alltid funnits väldigt nära mig.”

Foto: Privat Bild 4 av 6
Foto: Privat Bild 5 av 6

1992 producerade Vicky von der Lancken den svenska paviljongen på världsutställningen i Sevilla. Här med Hans Alfredson, arkitekten Pelle Johansson och svenska paviljongens generalkommissarie Karl-Erik Norrman. 

Foto: Privat Bild 6 av 6

Karriären får inte plats. De affischer som närapå tapetserar Vicky von der Lanckens kontorsväggar i Oscarsteatern rymmer bara en bråkdel av de hundratals nöjesproduktioner hon har gjort. När hennes blick, som nu, skannar av väggarna landar den ofta på någon av milstolparna.

”Tingel tangel” från 1989 är definitivt en sådan. Vicky var fortfarande en doldis i nöjes-Sverige när Hans Alfredson och Povel Ramel frågade om hon ville producera deras show på Tyrol i Stockholm.

Annons
Annons
Annons