Annons

Hon ger perspektiv på dagens metoo-debatt

”Rösten är materiell, den är kopplad till kroppen och förbinder oss. Jag låter inte som när jag var tolv eller som jag kommer låta när jag är 60”, säger den amerikanska konstnären Sharon Hayes.
”Rösten är materiell, den är kopplad till kroppen och förbinder oss. Jag låter inte som när jag var tolv eller som jag kommer låta när jag är 60”, säger den amerikanska konstnären Sharon Hayes. Foto: Simon Rehnström

Med hjälp av gamla flygblad och politiska slagord går konstnären Sharon Hayes i dialog med den feministiska historien, i synnerhet 1970-talets kvinnokamp.

Under strecket
Publicerad

Stillbild från Sharon Hayes ”Ricerche: three” från 2013. Ett videokonstverk som fokuserar på psykiska processer i gruppkonstellationer. 2013 HD video still Courtesy of the Artist and Tanya Leighton Gallery Pictured (l to r): Jasmine Brown, Laakan McHardy, Pavel Lopez, Anarkalee Perera, Zehra Ali Khan, Alyssa Simari, Lyla Eaton and Sara Amjad © Sharon Hayes

Foto: Sharon Hayes/Tanya Leighton Gallery Bild 1 av 5

Videokonstverket ”Women of the world unite! från 2014 är en blinkning till konstprojektet ”Pier 18” från 1971 där samtliga konstnärer var män. Här är det istället sju kvinnor som med krita skriver in konstverkets budskap på en pir i New York.

Foto: Liz Ligon/Sharon Hayes Bild 2 av 5

Betu Kayembe och Karl Surkan i ”In my little corner of the world, anyone would love you” från 2016. I videoinstallationen ses 13 personer högläsa utdrag ur olika nyhetstelegram och tidskrifter.

Foto: Sharon Hayes/Tanya Leighton Gallery Bild 3 av 5

”Jag är särskilt intresserad av dialogen mellan 70-talets feminism och samtidens diskussion, där den binära könsordningen utmanas.”

Foto: Simon Rehnström Bild 4 av 5

”Det krävs inga förkunskaper för att förstå gamla flygblad och pamfletter. Genom att använda dem sänker man tröskeln till konsten.”

Foto: Simon Rehnström Bild 5 av 5

Det politiska samtalet domineras av återblick. Det är i föreställningen om det förflutnas storhet som dagens ideologiska debattörer hämtar sin näring.

Dit hör inte Sharon Hayes. Med en radikalt annan historiesyn tar en av de stora profilerna i amerikansk politisk samtidskonst emot på Moderna museet. Klädsel: bekväm men dressad blåskjorta. Hållning: historiens budskap utgörs av ropet från de marginaliserades ouppfyllda behov. Omgivning: byggarbetare med snickarbälte. Om bara ett par dagar öppnar utställningen.

Annons
Annons
Annons