Annons

Joni Hyvönen:Hollywoodfilmens svar på Hegel

Christopher Nolan instruerar John David Washington, huvudrollsinnehavare i ”Tenet”.
Christopher Nolan instruerar John David Washington, huvudrollsinnehavare i ”Tenet”. Foto: TT

”Tenet” är en spionhistoria med apokalyptiska förtecken, men också en skildring av hur en vilseledd värld kommer till insikt om sig själv. Regissören Christopher Nolan, som i sina filmer alltid varit upptagen av lögner, visar att sanningen måste sökas genom dess fiktiva avarter.

Under strecket
Publicerad

Christopher Bale som Batman i ”The dark knight rises” (2012).

Foto: Warner Bros Pictures/Kobal/REX

”Inception” (2010)

Foto: Warner Bros/Kobal/REX

Christopher Nolans filmer är som klippta och skurna för en stor duk med ett stort ljudsystem, för en stor publik i en stor salong. Det är filmer om stora idéer – idéer som ockuperar blodomlopp och samhällssystem, först som tankelek, sedan som virus. Nolan har mer och mer framstått som en David Lean för den hypermoderna värld där allt är stora företag, stora nätverk, stora data. Att han ofta utgår från huvudpersonens synvinkel i kamerainställningar och berättarperspektiv – inte helt olikt datorspel och virtual reality – visar hur mycket vi och Nolans karaktärer är inbäddade i en omgivning där allt å ena sidan verkar möjligt, men å andra sidan tycks definieras av vårt lilla, begränsade perspektiv.

En stor värld kräver en stor hjälte – varför annars skulle superhjälten vara vår tids mest inkomstbringande filmfigur, och dessutom så hjälplös? Problemet är att den ekonomiska superstruktur som idag dirigeras av finanskapitalism och teknikimperialism koncentreras kring några få ägare, medan resten av oss är tilldelade roller som konsument och användare. Nolan uppehåller sig vid villkoren för överbyggnaden genom att ta sikte på dess kriser, om än i eskapistiska nyanser: en cape-klädd kraftkarl utanför lagen men med kapital för att göra honom onåbar (”The dark knight”-trilogin); en byråkratisk hjälte som tar sig in i folks drömmar åt multinationella storföretag (”Inception”); en övervintrad astronaut som reser genom maskhål för att rädda jorden (”Interstellar”). 

Annons
Annons
Annons