Annons

Pelle Snickars:Hollywood har koloniserat det förflutna

Amerikanska filmer och tv-program är vår tids mest inflytelserika skildrare av historia. Ulf Zanders genomgång av Hollywood som historieförmedlare är slösande rik men kommer inte med så många nyheter.

Under strecket
Publicerad

För en tid sedan visade den tyska tv-kanalen ZDF en ”scenisk dokumentation” om slaget vid Verdun. Som vanligt med historiska dramadokumentärer i tv-mediet bänkade sig miljontals människor framför sina tv-apparater. De fick se ett ovanligt dynamiskt tv-program om ett av historiens mest fruktansvärda materialslag. Det tyska anfallet mot Verdun inleddes i februari 1916. Bombardemanget var exempellöst; en tid avfyrades tusen granater – varje timme. Först efter 300 dagar drog sig den tyska armén tillbaka, utan att ha vunnit någon som helst mark. Resultatet var emellertid förfärande. Det beräknas att 300 000 tyska och franska soldater stupade vid Verdun. Till dem skall räknas ytterligare en halv miljon skadade, sårade och lemlästade. Första världskrigets mest utdragna strid var en närmast omänsklig tragedi. I princip allt kring den lilla nordfranska staden hade jämnats med marken; flygfotografier av det berömda Fort Vaux påminde om ett livlöst månlandskap.

Verdun har blivit den främsta symbolen för det första världskrigets meningslösa lidande och mänskliga vansinne – åtminstone i Tyskland och Frankrike. ZDF-rekonstruktionen ”Die Hölle von Verdun” (Helvetet vid Verdun) visades just med anledning av 90-årsdagen av slaget. Programmet producerades under överinseende av tv-historikern Guido Knopp, en modern historiemedial entreprenör vars serier populariserat den europeiska händelsehistorien och därigenom präglat den tyska allmänhetens syn på sitt förflutna.

Annons
Annons
Annons