X
Annons
X

Monica Braw: Hokusai höll fast vid upptäckarglädjen

Museibesökare framför Hokusais mest ikoniska målning, ”Stora vågen vid Kanagawa”.
Museibesökare framför Hokusais mest ikoniska målning, ”Stora vågen vid Kanagawa”. Foto: JUNJI KUROKAWA/AP

**Redan på 1700-talet **var Edo (nuvarande Tokyo) en sjudande miljonstad. Shoguns väldiga borg utgjorde centrum, närmast runtomkring låg länsherrarnas luxuösa residens med tusentals samurajer och tjänstefolk, betjänade av handelsmän och hantverkare. Längs floderna och kanalerna bredde tempel och nöjeskvarter ut sig, ibland tillsammans. Kulturen frodades på kabuki-teatrar och på restauranger och tebodar där konstnärer och författare tävlade med kedjepoem och ögonblicksillustrationer. Länsherrar och shoguner höll sig med egna husfilosofer och lärde upprättade privatakademier. Förläggare och tryckerier hade sötebrödsdagar. Äventyrsromaner, klassiska kinesiska verk, pikaresker och satirer över människans svagheter såldes och lånades ut av kringvandrande nasare till en läskunnig allmänhet som inkluderade bodmadamer och geishor. I Edo blomstrade verklig populärkultur på ett sätt som kan jämföras med vår tid.

Museibesökare framför Hokusais mest ikoniska målning, ”Stora vågen vid Kanagawa”.

Foto: JUNJI KUROKAWA/AP Bild 1 av 2

**”Tamemoto på ön”**. Minamoto no Tametomo är en av den japanska historiens hjältar, skildrad i ett klassiskt epos, ”Berättelsen om Heike”. Han var extremt skicklig bågskytt, enligt legenden därför att den ena armen var mycket längre än den andra.

Foto: THE BRITISH MUSEUM Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X