Annons

Höjt tonläge i bråket om musiken

NYA ANKLAGELSER. Upphovsrätts­bråket på Stockholms stadsteater blir allt mer infekterat. Arbetsgivarorganisationen Svensk scenkonst anklagar nu Stim för avtalsbrott.

Publicerad
Jan Myrbrand i De tre muskertörerna på Stockholms stadsteater.
Jan Myrbrand i De tre muskertörerna på Stockholms stadsteater. Foto: DAN HANSSON

Läs mer:

Som SvD rapporterat de senaste dagarna har musikförlaget Universal stoppat det lettiska gästspelet The sound of silence på Stockholms stadsteater och hotar att stämma samma teater för att även hindra publiksuccén De tre musketörerna.

Stadsteatern har inte rätt att använda den upphovsrättskyddade musiken av bland andra Simon & Garfunkel, Prince och Kiss, menar Universal. Men Stadsteatern hävdar att allt ryms inom det avtal som teatern har med tonsättarorganisationen Stim.

Stim går helt på Universals linje och vägrar ta emot pengar för De tre musketörerna. Knäckfrågan är enligt dem huruvida musiken spelar en så pass stor roll i pjäsen att den kan sägas driva handlingen framåt. Då handlar det om musikdramatik och då gäller inte Stimavtalet utan rättigheterna måste köpas direkt från förlagen.

Annons

Men i kontraktet mellan Stim och branschorganisationen Svensk scenkonst, som företräder drygt 100 företag och organisationer, finns inte ordet ”handlingsdrivande” nämnt. Svensk scenkonsts ordförande Sture Carlsson ser Stims agerande som ett avtalsbrott.

–De vill se på vårt avtal på ett nytt sätt som de inte gjort tidigare. Anser man att avtalet ska skrivas om får man ta upp det med motparten.

Susanne Bodin, kommunikationschef på Stim, tycker att det måste vara upphovsmännen som ska ha tolkningsföreträde när tveksamhet råder.

–I avtalet står att musiken ska vara mellanaktsmusik eller inlagemusik. I De tre musketörerna handlar det om otroligt mycket musik, då måste musikskaparna själva få bestämma om den ska användas. Det handlar om ideella rättigheter, inte alls om pengar, utan rätten att säga ja eller nej till sammanhanget.

Universal music publishings Nordenchef Martin Ingeström menar att Stadsteatern har gjort fel från början som inte tillfrågade förlagen, och tror att de nu försöker rädda sitt eget skinn.

–Normalt är det inga problem i sådana här frågor, för teatrarna hör nästan alltid av sig innan. Jag tycker att det är märkligt att Stadsteatern inte gjorde det.

Enligt honom ligger det nu hos de enskilda upphovsmännen om och när det blir en stämning av Stadsteatern.

Är det upphovsmännen personligen som sagt ifrån?

–Vi skickar förfrågan till Universal i det land det gäller, om det sedan är de personligen eller management eller agent som svarar kan jag inte svara på, säger Martin Ingeström.

Flera personer i teaterbranschen som SvD talat med vittnar om att klimatet i rättighetsfrågor har hårdnat på senare år.

I de andra nordiska länderna har teatrarna däremot inte samma problem. På Det norske teatret i Oslo spelas just nu föreställningen Evigt ung, där rocklåtar används på samma sätt som i de tre musketörerna.

–Vi betalar till Tono (norska motsvarigheten till Stim, reds anm). De tar en avgift, det är samma system som när musik spelas i radio eller tv. Vi har inte fått några klagomål än så länge, säger dramaturgen Cecilia Ölvezky.

Danska Betty Nansen Teatret använder just nu musik av Nick Cave i en föreställning om honom och betalar genom danska motsvarigheten till Stim, Koda.

På Svensk scenkonst är man orolig över att den konstnärliga kreativiteten nu kan hämmas.

–Jag har känslan av att man vill statuera exempel i Sverige, säger Sture Carlsson.

Benny Fredriksson, Stadsteaterns vd, befarar att teatern blivit en bricka i ett internationellt spel.

–Kanske beror det på att det finns en allmän känsla av att upphovsrätten är ifrågasatt idag. Istället för att gå framåt backar man och blir strängare än någonsin. Allt som går att stoppa ska stoppas. Upphovsrätten har blivit något man köper och säljer.

Universal nekar till att det skulle finnas några direktiv från USA om tuffare tag.

–Det är en slump att båda fallen kommit samtidigt. Jag tror att Mamma Mia har gjort att många förstått att det är en kommersiellt bra grej med mycket musik. Musikaler funkar för tillfället. Det tycker vi är bra, vi vill att vår musik ska användas. Vi är glada om vi slipper stoppa De tre musketörerna, vi gör det bara om vi blir tvingade, säger Martin Ingeström.

Annons
Annons

Jan Myrbrand i De tre muskertörerna på Stockholms stadsteater.

Foto: DAN HANSSON Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons