X
Annons
X
Recension

William Morris, ”Mer än blommiga tapeter” Höjden av chic skapades av passionerad socialist

Just när massproducerade varor för första gången fyllde butikshyllorna kring 1800-talets mitt uppstod Arts and Crafts–rörelsen med sitt hantverksideal. Millesgården presenterar dess centralgestalt William Morris, entreprenör och socialist, i en snygg utställning.

William Morris, ”Honeysuckle”, broderi, 1876. Foto: William Morris Gallery/Millesgården
Läs mer om Höstens konstutställningar 2018

"Mer än blommiga tapeter" är titeln på Millesgårdens utställning om formgivaren och författaren William Morris (1834–1896). Och därmed är utställningens ambition formulerad. Att presentera och ge en fördjupad bild av tusenkonstnären bakom de vackra tapeter och textilier som pryder hem från Bromma till Lidingö och långt där bortom än i dag. Mönstrens bestående attraktionskraft visas även av att H&M just nu säljer Morrismönstrade plagg.

William Morris verkade i London just när den brittiska industrialismen gick på högvarv. Tusentals fabriker sprutade ut inte enbart skadlig kolrök utan även massproducerade konsumtionsvaror i överlastad design enligt den viktorianska erans smak. De arbetande massorna, ett verkligt låglöneproletariat, befann sig längst ner på samhällsstegen medan driftiga företagare svingade sig upp på densamma. Charles Dickens författade sina stora romaner om det hårda livet och Karl Marx forskade och skrev i British Museums läsrum.

William Morris, ”Honeysuckle”, broderi, 1876.

Foto: William Morris Gallery/Millesgården Bild 1 av 5

Dante Gabriel Rossetti, porträtt av Jane Morris, 1871.

Foto: Millesgården Bild 2 av 5

William Morris, ”Strawberry thief”, tapet.

Foto: William Morris Gallery/Millesgården Bild 3 av 5

William Morris, ”How I became a socialist”, pamflett, 1894.

Bild 4 av 5

Morris & Co:s exklusiva butik på George Street i London, akvarell av Dulce Wornum 1919.

Foto: William Morris Gallery/Millesgården Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X