Annons
Recension

Porträtt av en kvinna i brandHögsta betyg – går rakt genom filmduken

Héloïse (Adèle Haenel) och Noémie Merlant som (Marianne).
Héloïse (Adèle Haenel) och Noémie Merlant som (Marianne). Foto: Folkets Bio

Adèle Haenels sorgsna Héloïse lyser i ett passionerat 1700-talsdrama med fladdrande stearinljus. Här skapar en nästan helkvinnlig ensemble nya perspektiv på en klassisk genre.

Under strecket
Publicerad

Adèle Haenel som den unga adelsdamen Héloïse som blir förförd av Noémie Merlants konstnärinna Marianne som ska måla hennes porträtt.

Foto: Folkets Bio
Foto: Folkets Bio

Sedan debuten med ”Water lilies” 2007 har fransyskan Céline Sciamma återkommande skildrat kvinnligheten som ett fängelse.

I ”Tomboy” (2011) tar 10-åriga Laure chansen att låtsas vara kille när familjen flyttar. I ”Water lilies”, som med lite god vilja kan beskrivas som en fransk ”Fucking Åmål”, försöker 15-åriga Marie desperat få den coola Floriane (Adèle Haenel) att välja henne framför skolans snygging François. Floriane faller för Marie men är också fjärrstyrd av de sociokulturella förväntningarna på henne som tonårsflicka – sina egna och andras.

Annons
Annons
Annons