X
Annons
X

”Kunskapsnation Sverige bromsas av högskolan”

Premium

Svensk högre utbildning är inte utformad så att den förser närings­livet med de kompetenser som behövs. Det hotar vår välfärd och vår ambition som konkurrenskraftig kunskaps­nation, skriver forskarna Johan Eklund och Dan Brändström.

Det är hög tid att fundera på om det är rimligt med en enhetlig ­modell för alla lärosäten. Ett alternativ är att ge ökat utrymme för specialisering, eller varför inte experimenterade? Det skriver ­Johan Eklund och Dan Brändström.
Det är hög tid att fundera på om det är rimligt med en enhetlig ­modell för alla lärosäten. Ett alternativ är att ge ökat utrymme för specialisering, eller varför inte experimenterade? Det skriver ­Johan Eklund och Dan Brändström. Foto: Anders Wiklund/TT

Allt mer resurser läggs på högre utbildning och allt fler går genom högre utbildning, vilket förväntas lösa allehanda samhälls­problem. Trots detta fungerar arbetsmarknaden allt sämre. Det är vid första anblick paradoxalt, men vid närmare granskning är det en naturlig konsekvens av hur Sverige valt att utveckla sitt högskole- och universitetsväsende. Detta i kombination med att studenter och lärosäten har synnerligen svaga incitament att beakta arbetsmarknadens behov.

Det är hög tid att fundera på om det är rimligt med en enhetlig ­modell för alla lärosäten. Ett alternativ är att ge ökat utrymme för specialisering, eller varför inte experimenterade? Det skriver ­Johan Eklund och Dan Brändström.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 2

Dan Brändström och Johan Eklund

Foto: Pressbilder Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X