Annons

”Högskolan behöver en radikal reform”

Unga människors utveckling och deras livs investering försnillas av ett utbildningssystem som inte är fokuserat på deras akademiska ­utveckling, skriver artikelförfattaren.
Unga människors utveckling och deras livs investering försnillas av ett utbildningssystem som inte är fokuserat på deras akademiska ­utveckling, skriver artikelförfattaren. Foto: Oliver Berg/DPA/TT

Utifrån insikten om den dåliga akademiska standarden på våra förment akademiska utbildningar bör vi inte diskutera hur dagens läroanstalter kan förbättras, utan i stället ifrågasätta grundstrukturen i systemet. Det skriver Sven-Olof Yrjö Collin, professor i företagsstyrning.

Uppdaterad
Publicerad

Vi har i dag ett överskott av studenter med betyg från höga akademiska nivåer som antyder att de är överutbildade för de tjänster de får. Å andra sidan vet vi som har erfarenhet från universitet och högskolor att mången examinerad student inte har den akademiska nivå som deras examensdiplom antyder, då kvaliteten på utbildningar inte alltid håller god akademisk nivå.

Universitet och högskolor är i dag i mindre utsträckning en kunskapsplats där de akademiskt studiebegåvade får akademisk kunskap och kritisk förmåga genom kvalificerade lärare. De är mer gallringsplatser, där lärare skiljer ut de mer uthålliga studenterna från de mindre uthålliga.

Sven-Olof Yrjö Collin.

Foto: Pressbild Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons