Annons

Ivar Arpi:Högre betyg ger högre lön

Publicerad

Om man ändå kunde få börja om. De allra flesta är nöjda med det fria skolvalet, och den mångfald av skolor att välja mellan som det lett till. Konkurrensen om eleverna och deras pengar är inte negativ i sig. Men skolorna konkurrerar till stor del med varandra genom att visa upp hur många av deras elever som får toppbetyg. Man behöver inte vara Jonas Sjöstedt för att inse att det kan snedvrida incitamenten på ett mycket destruktivt sätt. Och både kommunala skolor och vinstdrivande friskolor sätter glädjebetyg, skillnaderna är försumbara. Men om vi vill behålla det fria skolvalet måste betygsinflationen stävjas.

I partiledardebatten i söndags hävdade utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) att resultatet i alla elevgrupper utom de med kort tid i svensk skola, går upp. Ett extraordinärt påstående. Då kan han inte mena kunskapsnivån. Medan antalet som toppresterar i Pisa-mätningarna har blivit allt lägre – de bästa har blivit färre – har antalet med maxbetyg stigit. Många lärare klarar inte av att sätta rättvisa betyg på sina elever. När sedan alla dessa elever konkurrerar med varandra, inför gymnasievalet och högskoleantagningen, gör de inte det med sina kunskaper utan något annat. Exempelvis om man hade turen att få glädjebetyg. Målet för eleven, läraren och skolan blir ett och samma i vårt system: höga betyg. Det gläder eleven, det gör att läraren ser lyckad ut och det ger skolan ett resultat att konkurrera med. Alla tjänar på det på kort sikt.

Utbildningsminister Gustav Fridolin hävdade i partiledardebatten att resultaten för svenska elever stiger.

Foto: Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons