Annons

Urban Larsson, Landskap, stilleben & porträttHögoktanigt ögongodis

Urban Larsson, ”Klippor och träd, Arco Naturale, Capri”, 1999.
Urban Larsson, ”Klippor och träd, Arco Naturale, Capri”, 1999. Foto: Sven-Harrys konstmuseum

Urban Larsson och Johan Patricny är två tekniskt drivna konstnärer som briljerar med silkeslena övergångar mellan ljus och skugga. Sockersött överlag, men det sköna har också sitt värde framhåller Dan Backman.

Publicerad

Genreblandningar, gränsöverskridanden och tidsresor är sedan modernismen och postmodernismen legio i samtidskonsten. Allt är tillåtet och konstnären kan lika gärna använda dator och filmkamera som färg och pensel i sin praktik. Det är svårt att profilera sig i ett sådant klimat. Ett sätt är att bejaka den traditionella konstnärsrollen och istället för att verka som journalist eller forskare, ansluta sig till en månghundraårig tradition där hantverket står högt i kurs.

Johan Patricny och Urban Larsson, som just nu ställer ut i Stockholm, är inte ensamma om att göra detta, men särskiljer sig genom att vare sig problematisera eller uppdatera traditionen. Konstnärer som Ernst Billgren, Tommy Hilding och Anna Camner kan också sägas blicka bakåt men skruvar på olika sätt till det figurativa oljemåleriet så att det hamnar i samtiden.

Johan Patricny, ”Loggia Anacapri”.

Foto: Galleri Agardh & Tornvall Bild 1 av 3

Målning av Johan Patricny.

Foto: Galleri Agardh & Tornvall Bild 2 av 3

Urban Larsson, ”Porträtt av skådespelare Hein van der Heijden”, 2013.

Foto: Sven-Harrys konstmuseum Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons