Annons
X
Annons
X
Kultur
Krönika

Jesper Sundén: Högläsning föder frågvisheten

(uppdaterad)

”Pappa, vad är en katedral? Och vad gör man när man stretchar?”

Det är tisdag kväll. Jag sitter bredvid 4-årige sonens säng och läser. Tillsammans är vi ute på en resa i Spanien i sällskap av två cirkusloppor. En pappa och hans lille son, iklädda höga svarta hattar – i Lena Sjöbergs både poetiska och vackra bilderbok.

”En katedral är en stor kyrka och när man stretchar, då sträcker man ut armarna och benen så här”, säger jag och visar.

Annons
X

Så bläddrar vi och fortsätter resan. Det är mycket att titta på och många obekanta begrepp, som väcker frågor. De är inte alltid helt lätta att besvara: ”Pappa, hur känns det när det pirrar i hjärtat?”

De flesta kvällar brukar vi läsa en eller ett par böcker tillsammans innan lampan släcks. Det är en bra övergång från stöket kring tandborstningen till sömnens lugn. Inte sällan somnar han direkt efter att bokens pärmar slagits igen.

För 30 år sedan var detta en kvällsritual som de allra flesta barnfamiljer ägnade sig åt. Hela 80 procent av föräldrarna läste högt för sina barn en genomsnittlig dag 1984.

För 10 år sedan var det fortfarande 74 procent. Men så förra året störtdök den siffran ned till 35 procent, enligt en undersökning från Läsrörelsen och Junibacken.

Det är en dramatisk utveckling. Så vad har hänt? Ingen vet säkert. Men kanske handlar det om ett allmänt uppskruvat tempo i samhället. Efter nattningen har många av dagens småbarnsföräldrar ytterligare ett par timmars arbete framför sig. Då får högläsningen kanske stryka på foten.

Men en sak är säker. Samtidigt som högläsningen minskat, har även barns läsförståelse försämrats. Många kanske klarar av att avkoda bokstavskombinationen ”pirrar”, men förstår inte varför hjärtat beter sig så – just då.

I dag har var femte niondeklassare svårt med läsförståelsen. Att de svenska elevernas resultat försämrats i de internationella PISA-testerna kopplas också till deras svårigheter att läsa på, mellan och bortom raderna.

Men PISA-resultat och läsförståelse i all ära. Det bästa med högläsningen är ändå möjligheten att komma nära och att dela en upplevelse.

Dessutom finns det utrymme för funderingar och frågor som annars sällan hinns med. Ibland om det man läser. Ibland om något helt annat.

Att läsa högt för barnen innebär också en möjlighet att återuppleva den egna barndomens äventyr. Som i höstas när jag och dottern gav oss ut på vandring i Mörkmården, i sällskap av Bilbo och hans dvärgvänner.

Eller när jag läser min barndoms muminbok ”Hur gick det sen?” för sonen. Då är det lätt att förklara det där pirret i hjärtat: ”Det är som när jag sitter här och läser för dig.”

Senaste kulturquizarna

Vilken var Portugals sista koloni? quiz.svd.se När mördades Gustav III? quiz.svd.se Vad orsakade naturkatastrofen? quiz.svd.se Vem ville dö i ”Jedins återkomst”? quiz.svd.se Vilka var deras gangsternamn? quiz.svd.se
Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X