”Högintensiv träning mer effektivt för viktnedgång”

Niklas Richter och Lea Schomacher är ofta ute och springer, gärna 10–12 kilometer.
Niklas Richter och Lea Schomacher är ofta ute och springer, gärna 10–12 kilometer. Foto: Bård Bøe

Gör en promenad ditt hjärta starkare? Och förbränner man mer fett av lågintensiv träning jämfört med tyngre träning? Hälsoprofessorn Ulrik Wisløff bemöter fem vanliga antaganden om träning, vikt och fettförbränning.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Niklas Richter, 26, och Lea Schomacher, 24, studerar ekonomi på  Norges Handelshögskola (NHH) och ska bo i Bergen till och med juni.

Niklas Richter, 26, och Lea Schomacher, 24, studerar ekonomi på Norges Handelshögskola (NHH) och ska bo i Bergen till och med juni.

Foto: Bård Bøe
Nej, det du känner dagen efter ett hårt pass är inte mjölksyra. Det är något helt annat.

Nej, det du känner dagen efter ett hårt pass är inte mjölksyra. Det är något helt annat.

Foto: Bård Bøe
Mona Kjeldsberg menar att det är väldigt viktigt att sätta av tid till fysisk aktivitet. ”Hälsovinsten av att avsätta 2,5 timmar av veckans 168 timmar är stor, även om effekten inte nödvändigtvis är mätbar”, säger hon.

Mona Kjeldsberg menar att det är väldigt viktigt att sätta av tid till fysisk aktivitet. ”Hälsovinsten av att avsätta 2,5 timmar av veckans 168 timmar är stor, även om effekten inte nödvändigtvis är mätbar”, säger hon.

Foto: Olympiatoppen
Tidigare cyklade och promenerade Lisbeth Larsen mest, först i fjol började hon jogga.

Tidigare cyklade och promenerade Lisbeth Larsen mest, först i fjol började hon jogga.

Foto: Bård Bøe
Annons

Himlen hänger tungt över fjället och små regndroppar faller mot marken. Det knastrar i gruset när Niklas Richter och Lea Schomachers löparskor träffar marken på motionsslingan Fjellveien i Bergen.

– Vi försöker vänja oss vid backarna här, säger Lea Schomacher.

Annons
Annons
Annons