X
Annons
X

Höghastighetståg sågas av EU:s revisorer

Satsningar drivs mer av politiskt önsketänkande än av realistiska kalkyler, menar EU:s revisorer som sågar utbyggnaden av höghastighetståg i Europa. Byggena blir onödigt dyra och tågen går sällan i de höga hastigheter som utlovas. Och i Sverige är det oklart om det blir några nya banor.

Bygget av höghastighetsjärnväg mellan Berlin och München tog 26 år och beskrevs som det dyraste i sitt slag i Europa när det nyligen blev klart.
Bygget av höghastighetsjärnväg mellan Berlin och München tog 26 år och beskrevs som det dyraste i sitt slag i Europa när det nyligen blev klart. Foto: Barteld Redaktion/Media Portal der Deutschen Bahn

I Frankrike, Spanien, Tyskland och flera andra europeiska länder finns redan ett stort nät av höghastighetsbanor. Snabba tåg som kan locka över passagerare från flyget har varit en stor framgång på sina ställen. Men långt ifrån på alla.

Bygget av höghastighetsjärnväg mellan Berlin och München tog 26 år och beskrevs som det dyraste i sitt slag i Europa när det nyligen blev klart.

Foto: Barteld Redaktion/Media Portal der Deutschen Bahn Bild 1 av 2

Höghastighetståget Shinkansen. Arkivbild.

Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X