Höghastighetståg sågas av EU:s revisorer

Satsningar drivs mer av politiskt önsketänkande än av realistiska kalkyler, menar EU:s revisorer som sågar utbyggnaden av höghastighetståg i Europa. Byggena blir onödigt dyra och tågen går sällan i de höga hastigheter som utlovas. Och i Sverige är det oklart om det blir några nya banor.

Under strecket
Publicerad
Bygget av höghastighetsjärnväg mellan Berlin och München tog 26 år och beskrevs som det dyraste i sitt slag i Europa när det nyligen blev klart.

Bygget av höghastighetsjärnväg mellan Berlin och München tog 26 år och beskrevs som det dyraste i sitt slag i Europa när det nyligen blev klart.

Foto: Barteld Redaktion/Media Portal der Deutschen Bahn
Höghastighetståget Shinkansen. Arkivbild.

Höghastighetståget Shinkansen. Arkivbild.

Foto: Janerik Henriksson/TT
Annons

I Frankrike, Spanien, Tyskland och flera andra europeiska länder finns redan ett stort nät av höghastighetsbanor. Snabba tåg som kan locka över passagerare från flyget har varit en stor framgång på sina ställen. Men långt ifrån på alla.

I en granskning som den Europeiska revisionsrätten gjort, visar det sig att många satsningar tvärtom är rätt misslyckade. Då har revisorerna gått igenom hälften av det europeiska höghastighetsnätet som nu sträcker sig över drygt 9 000 kilometer.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons