X
Annons
X

Höghastighetståg blir alltför dyrt i Sverige

Det är alltför dyrt att investera i höghastighetståg i Sverige på grund av alltför litet befolkningsunderlag. De beräknade intäkterna täcker inte rörliga kostnader och kan inte alls finansiera investeringskostnaden. Det är därför klokt att regeringen tycks ha strategin "vänta och se", skriver tre professorer i en rapport som presenteras av Expertgruppen för miljöstudier i dag.

Ett höghastighetståg på sträckan mellan Shanghai och Peking i Kina.
Ett höghastighetståg på sträckan mellan Shanghai och Peking i Kina. Foto: AP

Många debattörer förespråkar att Sverige investerar i höghastighetståg (HSR, tåg med hastighet över 250 km/h i kommersiell trafik). Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv är dock den centrala frågan om vi är villiga att betala för de obestridliga fördelarna med denna dyrbara teknik. Det gäller fördelar som tids- och miljövinster och avlastning av frakttrafiken. Dessa och andra fördelar ska vägas mot kostnader som erfarenhetsmässigt överstiger en miljard kronor per mil järnväg. Expertgruppen för miljöstudier presenterar i dag en rapport författad av den spanske ekonomiprofessorn Ginés de Rus som analyserar den samhällsekonomiska lönsamheten för svenska HSR.

Ett höghastighetståg på sträckan mellan Shanghai och Peking i Kina.

Foto: AP Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X