Annons

Högerns skyttegravar om digitaliserad skola

Foto: Adam Wrafter/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN

PODD | 20 augusti. I dagens avsnitt av Ledarredaktionen diskuteras digitalisering i skolan. Lyssna direkt här.

Under strecket
Publicerad

I dagens avsnitt av Ledarredaktionen diskuteras digitalisering i skolan. Många barn gör den här veckan en nyfiken, och kanske lite nervös, premiär i skolans långa korridorer. Men vad kommer de möta i klassrummen egentligen?

Ekot har rapporterat att det är svårt att rekrytera lärare till skolor på landsbygden, men problemen finns över hela landet. Enligt SKL behöver 187 000 lärare rekryteras till 2031. Det går inte genom att utbilda fler. Universitetskanslersämbetet har kommit fram till att en fjärdedel av alla studenter med högskolekompetens skulle behöva välja att bli lärare.

För att råda bot på lärarbristen har digitalisering diskuterats som en lösning. Genom att utnyttja den nya teknikens potential skulle man kunna få mer utbildning för mindre pengar.

Förra mandatperioden klubbade Stefan Löfvens regering igenom en nationell strategi som ska säkerställa att den svenska skolan blir ledande i att använda digitaliseringens möjligheter. Strategin backas upp av SKL, som nyligen presenterade en plan för att regeringens vision ska kunna bli verklighet. Men vissa varnar för att regeringen har en övertro på tekniken. I lördags skrev exempelvis MUF:s ordförande Benjamin Dousa på DN Debatt att den nationella strategin för skolans digitalisering borde skrotas.

Hur ska man se på ipads, datorer och telefoner i skolan egentligen? Det diskuterar ledarsidans Lydia Wålsten tillsammans med Isak Skogstad, välkänd skoldebattör, som har varit kritisk till digitaliseringsvurmen och Karin Svanborg-Sjövall, vd på Timbro, som menar att digitalisering har en stor potential att förbättra skolan om den görs på rätt sätt.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons