Hög straffavgift ska stoppa svavelfusk

En sensor för analys av rökgaser, en så kallad "sniffer", i aktion vid Öresundsbron. Minst 95 procent av fartygen körde med godkänd olja där i Chalmers mätningar. Men det var sämre på andra håll, och nu vill regeringen komma åt fuskarna.
En sensor för analys av rökgaser, en så kallad "sniffer", i aktion vid Öresundsbron. Minst 95 procent av fartygen körde med godkänd olja där i Chalmers mätningar. Men det var sämre på andra håll, och nu vill regeringen komma åt fuskarna. Foto: Jörg Beecken / Chalmers

Nästan alla fartyg till havs runt Sverige går på lågsvavlig olja. Men några fuskar och körs med för hög svavelhalt. Nu ändrar regeringen reglerna, så att fartyg med för höga utsläpp kan få betala en halv miljon kronor i straffavgift.

Under strecket
TT TT
Publicerad
Annons

För tre år sedan infördes skärpta bestämmelser för svavelutsläpp från fartyg i norra Europa, enligt en internationell överenskommelse som kallas Seca. Den högsta tillåtna halten svavel i bränslet sänktes från en procent till 0,1 procent. Regeln gäller från Engelska kanalen och Nordsjön, runt Danmark och Sverige ända upp i Bottenviken.

De allra flesta fartyg följer Seca-reglerna, enligt en studie som gjorts av Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Men på vissa håll i området fuskar ett fartyg av tio. Östersjön utanför Gotland är ett sådant ställe.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons