Annons

Hög lägstanivå – nya Kia klarar familjevardagen

Nya Kia Ceed är en fullständigt sensationsbefriad körupplevelse – och det är menat som ett bra omdöme. Smidig i stadstrafik och anständigt bekväm på långfärd.
Nya Kia Ceed är en fullständigt sensationsbefriad körupplevelse – och det är menat som ett bra omdöme. Smidig i stadstrafik och anständigt bekväm på långfärd. Foto: Pontus Lundahl/TT

Kia Ceed i nytt utförande har förutsättningar att bli en bästsäljare, precis som sin föregångare. Men det är inte för att den sticker ut med bländande egenskaper utan för att den är tillräckligt bra på det mesta.

Under strecket
Publicerad

Så blev det plötsligt amorteringskrav, vab-dagar och galonbyxor i stället för restaurangmiddagar, konsertbesök och weekendresor. Den större bostaden var nödvändig när det andra barnet anlände, men nog kommer det att bränna rejält i månadsbudgeten om räntorna vänder uppåt.

Och så bilen. Med liggvagnen på plats är bagageutrymmet fullt och det är hopplöst opraktiskt med bara två dörrar. Ni som svor på att aldrig sänka er till något så vardagligt och foträt som en kombi.

Har Kias designteam sneglat på Mercedes sentida kombimodeller? Bakstammen och även bakre sidorutorna har drag av det tyska märket. Kia har ett av sina designcenter i Frankfurt.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 13

Grillens form har blivit ett signum för Kia, men ärligt talat – skulle du ”ta” bilmärket om inte emblemet fanns där?

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 13

Bilar med modernare strålkastarteknik sköter höjdregleringen automatiskt, men Ceed har manuell justering.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 13

Lättåtkomliga reglage även för att dimma instrumentbelysningen, samt stänga av eller sätta på filvingelvarning, dödavinkelvarning samt antisladdsystem.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 4 av 13

Insidan följer utsidan och är helt befriad från utmanande designgrepp. Funktionen är utmärkt, Kia har inte fallit för lockelsen att begrava vitala funktioner i en pekskärm. Men det som behöver manövreras via skärmen är lättfattligt.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 5 av 13

Tydligare och mer lättläst än så här kan det knappast bli. Kia håller fast vid fysiska, analoga mätare kompletterade med en digitalskärm i mitten.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 6 av 13

Rymlig trunk med lättmonterat insynsskydd som dessutom ryms under golvet när det inte används. Baksätet är fällbart i tre sektioner med Advance Plus-paketet, annars i två.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 7 av 13

Klassens bästa baksäte har den inte, men helt okej komfort. Takhöjden är bra, benutrymmet sämre.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 8 av 13

Baksätets ytterplatser är elvärmda med två steg om köparen valt utrustningspaketet Advance Plus. En finess som guld värd i ett kallt land som Sverige.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 9 av 13
Bild 10 av 13

Knappt 1 400 kubikcentimeter fördelat på fyra cylindrar. Med turboladdning ger bensinmotorn 140 hästkrafter. Det finns även en 1,0-liters, trecylindrig på 110 hästkrafter.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 11 av 13
Foto: Opel Bild 12 av 13
Foto: Volkswagen Bild 13 av 13
Annons
Annons
Annons