X
Annons
X

H&M sålde mer – men vinsten föll

Det är inget lätt kvartal klädkedjan H&M har bakom sig. Rekorddyr bomull, en urstark krona, och höjda räntor som fått kunderna att hålla hårt i plånboken. – Egentligen är alla faktorer mot oss, men vi växer ändå, ­säger vd Karl-Johan Persson nöjt.

Orden "tuff marknad" återkom gång efter annan när klädkedjan H&M presenterade sitt resultat för vårmånaderna mars–maj. Det osäkra ekonomiska läget tillsammans med höjda råvarupriser har satt sina spår. Framförallt är det priset på bomull – en viktig kostnad i klädsammanhang, som varit rekorddyrt under våren. Men även transportkostnaderna har gått upp, samtidigt som kapaciteten hos leverantörerna minskat. Till råga på allt har dessutom kundernas shoppinghumör hållits tillbaka av höjda räntor och ett högt el- och bränslepris. Långt ifrån ett drömläge för detaljhandeln.

–Det är tuffare än på länge, och det har gjort att vi sett betydligt fler reor och prisförändringar hos konkurrenterna än normalt. På i stort sett alla marknader, säger H&M:s vd Karl-Johan Persson, och betonar att det egna bolaget klarat sig väl.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X