Annons

H&M kvar på Facebook – men Houdini bojkottar

Genom att sluta annonsera på sociala medier, hoppas Eva Karlsson, vd på Houdini, att Facebooks riktlinjer kan komma att ändras.
Genom att sluta annonsera på sociala medier, hoppas Eva Karlsson, vd på Houdini, att Facebooks riktlinjer kan komma att ändras. Foto: Ari Luostarinen

Allt fler företag bojkottar Facebook. Ett av de svenska bolagen som inte annonserar på plattformen just nu är Houdini sportswear.

”Facebooks vinster sker på bekostnad av mänsklighetens förmåga att samverka”, säger vd Eva Karlsson.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Mark Zuckerberg har fått utstå kritik för att Facebook inte reagerar mot hatiska och rasistiska inlägg.

Foto: Nick Wass/AP
Foto: Ari Luostarinen

De stora företagsjättarna avlöser varandra i protesten ”Stop hate for profit”.

Över 160 bolag, däribland Coca-Cola, Unilever, Lego och Microsoft, har meddelat att de pausar sin annonsering på sociala medier med anledning av att Facebook enligt dem används för att okontrollerat sprida hatbudskap och rasism.

Annons
Annons
Annons