Annons

H&M i blåsväder: "Nätet ökar konsumentmakten"

H&M är i blåsväder igen för skillnaderna på pojk- och flickkläder. Arkivbild.
H&M är i blåsväder igen för skillnaderna på pojk- och flickkläder. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT

Knälånga shorts för pojkar, och korta som precis täcker rumpan för flickor. H&M är i blåsväder igen för skillnaderna på barnkläder man säljer. Samtidigt tvingas skotillverkaren Clarks dra tillbaka en flicksko från marknaden.

Nätet har gett konsumenter ökad makt, konstaterar en expert på sociala medier.

TT
Uppdaterad
Publicerad

Under de senaste åren har flera stora klädkedjor, bland dem H&M och Lindex, varit i skottgluggen, anklagade för sexism vad gäller barnkläder.

En av dem som reagerat den här gången är Åsa Enqvist som upptäckte att av det 30-tal shorts som finns för nioåriga flickor på H&M:s nätbutik är samtliga lågt skurna, med korta ben som slutar strax vid rumpan. På killsektionen var nästan alla shorts knälånga.

Annons
Annons
Annons
Annons