X
Annons
X
Näringsliv
Kommentar

Sara L Bränström: H&M har tydligen svårt att lära av historien

Premium

Man kan fråga sig om H&M har svårt att dra lärdom av tidigare händelser? Det är tredje året i rad som ett plagg tvingar företaget att be om ursäkt och lova att det inte ska upprepas. Just nu var det en huvtröja som rör upp känslor och H&M anklagas för att vara rasistisk.

Foto: TT/NTB Scanpix

En grön huvtröja med den tryckta texten ”Coolest monkey in the jungle", på svenska "Coolaste apan i djungeln" har rivit upp en storm i sociala medier. Pojken som bär tröjan på en produktbild är mörkhyad och H&M anklagades för att vara rasistisk. Förvisso finns det de som i debatten menar att anklagelserna är en överreaktion. Men oavsett vad man tycker så har bilden retat upp människor och nu har också artisten The Weeknd och rapartisten G-Eazy valt att bryta sitt samarbete de inlett med kedjan.

Foto: TT/NTB Scanpix Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X