H&M fälls för solbränd modell

Klädjätten H&M fälls för företagets kritiserade reklamen i somras med en mycket solbränd baddräktsmodell. Reklamombudsmannens opinionsnämnd skriver i ett utlåtande att ”reklamen är utformad med avsaknad av veder­börlig känsla för socialt ansvar”.

Under strecket
Publicerad
SCANPIX
Foto: SCANPIX
Annons

Cancerfonden tillhörde de främsta kritikerna av H&M:s reklambilder i somras med den brasilianska modellen Isabeli Fontana. Orgnaisationen menade att den mycket solbrända modellen bidrar till ett livsfarligt skönhetsideal och att ett trendsättande företag som H&M med en enda reklamkampanj kan förstöra åratal av arbete för att upplysa om riskerna med överdrivet solande.

De senaste åren har antalet hudcancerfall ökat kraftigt i Sverige, vilket cancerforskare anser beror på att det under 1980- och 1990-talet blev trendigt att vara väldigt solbränd.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons