Reklammissen kan bli en varumärkeskatastrof

Den kritiserade H&M-reklamen med en svart pojke med en tröja med texten "Coolest monkey in the jungle" uppmärksammas nu internationellt. Och för H&M finns det inte utrymme för fler misstag, enligt varumärkesexpertis.

Under strecket
Publicerad

Tröjan med texten "Coolest monkey in the jungle", på svenska "Coolaste apan i jungeln" har stött på bred kritik.

Foto: H&M via AP

Det finns inte utrymme för fler misstag för H&M, enligt varumärkesexpertis.

Foto: Janerik Henriksson/TT
Annons

– Kommer det mer saker som spär på det här så är det inte bra. Då kan det sätta sig att det här inte är ett enstaka misstag som kan förlåtas. Visar det på en trend där kanske chefer eller företrädare för företaget associeras med de här åsikterna är det inte bra, säger Eva Ossiansson, varumärkesdoktor på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

H&M-reklamen där en svart pojke med en tröja med texten "Coolest monkey in the jungle", på svenska "Coolaste apan i djungeln" har stött på bred kritik.

Annons
Annons
Annons