Hjulen sätter fart på klädförsäljningen

BILKLÄDD Trenden med tillfälliga butiker har ersatts av en växande skara mobila affärer. I fullastade husvagnar söker butiksägare numera upp sina kunder. SvD:s Sofia Hedström rapporterar om den nya shoppingen i USA.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Annons

På parkeringsplatsen utanför Roberta’s Pizza i den ruffiga Brooklyn-stadsdelen Bushwick står en husvagn uppställd. Varken vagnen eller restaurangen ser ut att höra hemma i fabriksområdet, men det är kö utanför båda. På Roberta’s Pizza – som utsetts till en av USA:s mest extraordinära restauranger av New York Times – tas inga bordsbeställningar och det är inte ovanligt att hungriga gäster får vänta i timmar på en gourmetpizza. Det är en av många anledningar till att Tiffany McCrary regelbundet väljer att parkera sin mobila modebutik just här.

– Många fascineras av att husvagnen bara står där och dras till den eftersom den representerar något som de inte sett tidigare. Många känner också att de upptäckt något nytt och tar bilder som de lägger upp på Facebook.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons