Recension

HemkomstenHjärtskärande vacker

Zhang Yimous skildring av en familj som inte får återförenas på grund av samhällets svek är hjärtskärande och vacker. Men i längden också aningen för sentimental, skriver SvD:s Karoline Eriksson.

Under strecket
Publicerad
”Hemkomsten” med bland andra Goni Li och Chen Daoming i rollerna.

”Hemkomsten” med bland andra Goni Li och Chen Daoming i rollerna.

Foto: BAI XIAO YAN
Annons

Strängt koncentrerade balettdansöser i ljusblå och rosa collegetröjor blir en anspråkslös men distinkt visuell signatur i ”Hemkomstens” inledande scen: Zhang Yimou har alltid odlat en känsla för färg i sina filmer. ”Hemkomsten” är, inte minst jämfört med filmskaparens spektakulära kampsportsfilmer lågmäld, och utspelar sig i ett blygsamt bostadskvarter i en mindre kinesisk stad under och i efterdyningarna av den kinesiska kulturrevolutionen. De visuella explosionerna begränsas till just scenerna med dans, som har en nyckelroll här.

Precis som Yimous förra film ”The flowers of war” är ”Hemkomsten” baserad på en roman av Yan Geling, ”The criminal Lu Yanshi”. Lu Yanshi (Chen Daoming) blir under kulturrevolutionen stämplad som ”högersympatisör”, ”klassfiende”, och när vi kommer in i handlingen även ”rymling”. Han har avvikit från det arbetsläger han varit inspärrad på det senaste decenniet. Hustrun och dottern får stränga order: All eventuell kontakt kommer att få följder.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons