Sabaya”Hjärtskärande” – de fritar IS sexslavar

”Sabaya” är regisserad av svensk-kurdiska Hogir Hirori.
”Sabaya” är regisserad av svensk-kurdiska Hogir Hirori. Foto: Folkets Bio

I flyktinglägret al-Hol försöker ideella krafter frita de hundratals yazidiska kvinnor som hållas fångna av IS-sympatisörer. SvD:s Karoline Eriksson ser den kontroversiella dokumentären ”Sabaya”.

Under strecket
Publicerad
I flyktinglägren lever ofta offer och förövare sida vid sida.

I flyktinglägren lever ofta offer och förövare sida vid sida.

Foto: Folkets Bio
Annons

I ”The deminer” (2017) porträtterade svensk-kurdiska Hogir Hirori och medregissören Shinwar Kamal en kurdisk officer som, utrustad med avbitartång, gav sig på att desarmera de minor som började dyka upp i Irak efter USA:s invasion. För att det behövde göras, och för att de riktiga bombexperterna alltid tog för lång tid på sig. Vi ser den dödsföraktande mannen leta, gräva och knipsa, år efter år. Till det oundvikliga slutet.

”Sabaya” kretsar också kring kurdiska frihetskämpar som utför storartat humanitärt arbete på do-it-yourself-manér. Sabaya betyder sexslav och var terrorgruppen IS benämning på de yazidiska kvinnor som de tillfångatog när de ockuperade Sinjar 2014. Idag tros hundratals av kvinnorna vara gömda i det ökända flyktinglägret al-Hol i Syrien, för rädda för att ge sig till känna. Hogir Hirori följer en yazidisk hjälporganisation som ägnar sig åt att spåra och befria dessa ofta väldigt unga människor. Ziyad och Mahmud är två allvarliga män med pistoler instoppade i byxlinningen, som på dagarna pratar i telefon och scrollar bilder på försvunna flickor. På nätterna gör de räder mot lägrets gytter av tält för att överraska de IS-kvinnor som agerar fångvaktare. Mahmud påminner om en frustrerad pappa som försöker ta reda på var hans döttrar tagit vägen. 

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons