Hjärnkoll på reklam

Väljer du McDonalds trots att du egentligen tycker bättre om Burger Kings hamburgare? Köper du Colgate-tandkräm för att du tilltalas av färg-kombinationen på förpackningen? Är du mest mottaglig för radio eller tv-reklam? Dessa frågor kan snabbt besvaras med en enkel hjärnskanning till det blygsamma priset av 350 000–700 000 kronor.

Under strecket
Publicerad
Annons

I USA spenderade företagen, enligt Time Magazine, 42 miljarder kronor på marknadsundersökningar 2006. Det är utgifter som kan komma att minskas när de i allt större utsträckning börjar använda sig av neuromarketing, medicinsk teknologi som
används för att se hur hjärnan reagerar bland annat på reklam.

I neuromarketing tar företag hjälp av forskningens hjärnskanningsmetoder, så kallad Functional Magnetic Resonance Imaging (FMRI). FMRI kan
genom ljusimpulser visa hur hjärnan analyserar när den ställs inför olika val.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons