X
Annons
X

Hjärnforskare vill att skolan tänker om

KUNSKAPSEXPLOSION. Hjärnforskningen skulle kunna revolutionera skolan.

– Undervisning bör inte utsättas för politiska ­modenycker utan vila på vetenskaplig grund, säger Torkel Klingberg, aktuell med boken "Den lärande hjärnan".

Kunskapen om hjärnan och lärandet exploderar just nu. Torkel Klingberg,professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska institutet, hoppas att en ny vetenskap ska utvecklas genom att smälta samman kunskap från neurovetenskap, psykologi, pedagogik och informationsteknologi. De stora vinnarna skulle vara framtidens skolbarn. Och därmed hela samhället.

– Jag vill se en ökad förståelse för var individuella skillnader kommer ifrån, och hur olika problem hänger ihop: Hur arbetsminnet ser ut, mekanismer bakom läsförståelse, varför det kan vara svårt med matematik och vad dyslexi och dyskalkyli kan bero på.

Så här skulle det kunna gå till när ett barn löser ett matematikproblem. Det är många steg och individuella drag och mognad gör att barn presterar olika. Forskaren Torkel Klingberg understryker att den exakta processen i hjärnan fortfarande utforskas. Grafik: Jenny Alvén. Fakta: Maria Carling.

Bild 1 av 8

1. Ett barn ser uppgiften ”11 minus 7”.

Bild 2 av 8

2. Informationen blir ett sinnesintryck.

Bild 3 av 8

3. Här förstår man vad man ser: två tal och ett minustecken.

Bild 4 av 8

4. Talen jämförs. Det är som en mental linjal, där man förstår hur storheten ”7” förhåller sig till storheten ”11”.

Bild 5 av 8

5. Det främre området för arbetsminne/uppmärksamhet samarbetar med ”taljämförelse”-området så att själva uträkningen kan ske.

Bild 6 av 8

6. Rätt svar görs redo att uttalas.

Bild 7 av 8

Grafik: Jenny Alvén. Fakta: Maria Carling.

Bild 8 av 8
Annons
X
Annons
X
Annons
X