X
Annons
X

Hjärnforskare sågar nya läraridealet: ”Sorgligt”

Premium

Barns hjärnor är konstruerade för att följa en vägledare som lär dem nya saker. När lärare inte tar den rollen, och i stället låter barnen hämta in kunskap själva, blir elever med svag socioekonomisk bakgrund de största förlorarna, enligt hjärnforskaren Martin Ingvar.

Skolbarns hjärnor är per automatik inställda på att tillägna sig ny kunskap förmedlad av vuxna i omgivningen som fungerar som tydliga vägledare i inlärningsprocessen, enligt hjärnforskaren Martin Ingvar.
Skolbarns hjärnor är per automatik inställda på att tillägna sig ny kunskap förmedlad av vuxna i omgivningen som fungerar som tydliga vägledare i inlärningsprocessen, enligt hjärnforskaren Martin Ingvar. Foto: Fredrik Sandberg/TT

En nyfödd har liten kunskap och mycket få inlärda färdigheter. Allt hen behöver kunna måste läras in.

Skolbarns hjärnor är per automatik inställda på att tillägna sig ny kunskap förmedlad av vuxna i omgivningen som fungerar som tydliga vägledare i inlärningsprocessen, enligt hjärnforskaren Martin Ingvar.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 3

Har en elev inte med sig förmågan att läsa och skriva på en viss nivå så kommer alla andra ämnen att bli svårare att genomföra. Det betyder att att du kan jobba hårt, men med dåligt utfall, säger hjärnforskaren Martin Ingvar.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 2 av 3

Martin Ingvar, hjärnforskare och professor vid Karolinska Institutet.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X