Annons

Hjärnans ”skärmsläckare” dominant hos adhd-elever

Psykiatrikern Björn Roslund har arbetat med barn och vuxna med adhd i över 20 år.
Psykiatrikern Björn Roslund har arbetat med barn och vuxna med adhd i över 20 år. Foto: Anders Wallin/Jessica Gow/TT

I skolan väntar utmaningen: koncentration och stillasittande. För tusentals elever med adhd är det tufft. Ett slags träning av hjärnan – så kallad neurofeedback – kan komma att bli en hjälp framöver.

Publicerad

Länge förknippades adhd enbart med negativa konsekvenser som koncentrationssvårigheter och bristande impulskontroll. På senare tid har även en annan bild lyfts fram. Artister, idrottsstjärnor och entreprenörer har i medier beskrivit sin diagnos som en tillgång, ja till och med som en ”superkraft”.

Flera psykiatriker har också betonat att de flesta av oss har mer eller mindre svårigheter med koncentration, impulsivitet eller hyperaktivitet – och därför kan sägas befinna oss någonstans på adhd-skalan.

Inom en inte alltför avlägsen framtid tror Björn Roslund att vi kommer att se fler icke-medicinska behandlingar av adhd.

Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 2

För elever med adhd fortsätter hjärnans ”skärmsläckare” – när tankarna får vandra fritt – att dominera även när individen ställs inför uppgifter som kräver koncentration.

Foto: Jessica Gow/TT Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons