X
Annons
X

Hjärnan styr vilken bantning som lyckas

Det är inte viljan utan hjärnan som avgör om bantningen lyckas. En amerikansk forskare har kommit fram till att bantningsmetoder måste anpassas efter personligheten.

undefined
Foto: COLOURBOX

Den amerikanska hjärnforskaren Daniel Amen upptäckte fyra olika personlighetstyper; tvångsmässig, impulsiv, emotionell och orolig, när han undersökte hjärnan hos 66 000 personer som försökte gå ner i vikt. Forskningsresultatet kan avgöra vilken bantningsmetod som passar just dig och din personlighet.

Amen tror också att de fyra olika hjärntyperna förklarar varför dieter som Atkins funkar för vissa, men är förödande för andra.

– Nästan alla dieter har en "one-size-fits-all"-metod. Men vår forskning under de senaste 20 åren visar att samma dietplan kan innebära att vissa människor går ner i vikt, samtidigt som samma diet gör många människor sämre, säger Daniel Amen till
Lifestyle.

Annons
X

De fyra personlighetsmönstren som Amen upptäckte påverkar hur mycket människor äter och har därför ett starkt samband med människors sätt att äta. Daniel Amen hävdar också att ämnesomsättningen har mycket mindre att göra med fetma än vad forskare tidigare har hävdat.

– Det är din hjärna som driver dig bort från bordet och säger att du har fått nog, och det är din hjärna som ger dig tillstånd att ta den andra skålen glass.

Enligt forskningsresultatet fungerar bantning bäst för människor som vet vilken personlighetstyp de är och därmed kan välja diet, kosttillskott och motionsplan som passar de bäst.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Utmärkande drag för personlighetstyperna:

    Tvångsmässig – kan bli hetsätare

    Du tenderar att fastna i tankar på mat, och känner ofta en tvångsmässig strävan att äta. Du kan ha svårt att sova och är kanske även en person som äter på natten. Personer med tvångsmässig personlighet kan också vara benägna att ta ett glas vin på kvällarna för att lugna ner sig själva.

    Undersökningar i hjärnan visa att hetsätare i allmänhet har för mycket aktivitet i främre delen av hjärnan, speciellt ACG (främre cingulated gyrus). Det är det området som tillåter oss att flytta vår uppmärksamhet och anpassa oss till förändringar. När det finns för mycket aktivitet i denna del av hjärnan tenderar vi att fastna i negativa tankar och beteenden.

    Dieter som inte fungerar:

    Proteinrik kost (t ex Atkins). Dessa tenderar att vara "koncentration-diet", som hjälper människor att fokusera, men de kan leda in hetsätare på saker som gör dem upprörda, arga och aggressiva.

    Dieter som kommer att fungera:

    Dieter som innehåller få kolhydrater (GI, Viktväktarna) eftersom kolhydrater höjer serotoninnivåerna.

    Försök också:

    • Att äta mat som ökar serotonin för att lugna hjärnan (bananer, rödbetor, brunt ris, keso, örtte, makrill, lax, solrosfrön, schweizisk ost och kalkon).
    • Undvik att äta på kvällarna. Detta förvirrar kroppens klocka och uppmuntrar kroppen att lagra fett.
    • Ge dig själv val av mat istället för påbud - hetsätare gillar inte att få veta vad de kan och inte kan äta.

    Impulsiv – har svårt att säga nej

    Du kan börja varje dag med goda avsikter, men har förmodligen svårt att kontrollera ditt beteende. Detta leder till att du har svårt att motstå eller säga nej till en extra bit av kakan, även om du annars inte tänker på mat hela tiden.

    Hjärnundersökningen visar minskad aktivitet i området av hjärnan som styr planering, organisation och förmågan att lära av misstag, kallad PFC. PFC fungerar som hjärnans bromsar, som ska stoppa oss från att säga dumma saker eller fatta dåliga beslut.

    När PFC fungerar hjälper det dig att säga nej till att hamburgare, muffins och andra godsaker. Men när området inte fungerar besväras du av dåligt omdöme, impulsivitet och har svårt att fokusera. Alkohol sänker aktiviteten i PFC.

    Dieter som inte fungerar:

    Kolhydratsrik diet. Allt som ökar serotonin-nivåerna (som kolhydrater gör) kommer att lugna hjärnan och göra impulsiva personligheter värre genom att ytterligare sänka impulskontroll.

    Dieter som kommer att fungera:

    Proteinrik kost, där kolhydratsnivåerna hålls låga (det är OK att äta morötter, men inte morotskaka).

    Försök också:

    • Se till att din kost är rik på kyckling, kalkon, keso, ägg, havre och yoghurt, som alla är hjärnans livsmedel.
    • Undvik eller dra ner på alkohol, koffein, socker och stress, som bryter ned dopaminnivåerna.
    • Prova en form av yoga som innehåller meditation för att skärpa ditt fokus och stärka ditt PFC.
    • Drick grönt te, som sägs öka hjärnans aktivitet och öka fokus.

    Känslomässig – tröstar sig med mat

    Kvinnor som tenderar att äta när de känner sig nere eller ledsna, i hopp om att mat ska få dem att må bättre, tillhör ofta denna typ av personlighet.

    Har du en känslomässig personlighet kämpar du troligen med känslor av ensamhet, depression och låg självkänsla. Du kan också ha låga energinivåer och en tendens att känna skuld, hjälplöshet eller värdelöshet.

    Om du lider av SAD (Seasonal Affective Disorder), kommer dessa egenskaper intensifieras under vintern.

    Hjärnundersökningen visar att denna typ har en ökad aktivitet i de djupa limbiska delar av hjärnan. Detta kan öka negativa tankar och sänka självkänslan. Forskningen visar också att personlighetstypen har minskad PFC-aktivitet, vilket förklarar dåliga val av livsmedel.

    Dieter som inte fungerar:

    Hög proteinhalt och kolhydratrik diet.

    Dieter som kommer att fungera:

    Medelhavsdieten (fet fisk, färsk frukt och grönsaker), Zone (en blandning av hälsosamma fetter, proteiner och kolhydrater).

    Försök också:

    • Få dina D-vitaminnivåer kontrollerade. D-vitaminbrist är associerat med depression och fetma.
    • Öka ditt intag av omega-3 fettsyror.
    • Få mycket sömn.
    • Inte isoleras från familj och vänner.
    • Att hitta motivation till motion är svårt för den här personlighetstypen, särskilt på vintern, men studier visar att träning är effektivare än antidepressiva medel för att förbättra hjärnans aktivitet.

    Orolig – tenderar att medicinera bort känslor

    Du tenderar att "medicinera" dina känslor av ångest och rädsla med mat. Du är en "glaset halvtomt"-typ med en benägenhet att förutsätta det värsta. Du kan känna dig obekväm i din kropp och plågas av känslor av panik, rädsla och självtvivel.

    Hjärnundersökningen visar ökad aktivitet i de basala ganglierna-området i hjärnan, som sätter ångestnivåer och integrerar tankar, känslor och rörelser. Hög ångest kan leda till över-ätande, speciellt av socker och kolhydratrika livsmedel som har en lugnande effekt.

    Men studier visar att mycket raffinerade kolhydrater aktiverar de basala ganglierna i hjärnan på samma sätt som kokain gör.

    Dieter som inte fungerar:

    Lågkaloridieter, då hunger ökar känslan av oro.

    Dieter som kommer att fungera:

    The Zone eller makrobiotiska dieter som kombinerar fullkorn och grönsaker.

    Försök också:

    • Skära ner på koffein och alkohol, vilket förvärrar stress.
    • Prova yoga eller tai chi.
    • Örterna valeria och kava kan hjälpa dig att sova.
    • Vitamin B6, magnesium och citronmeliss kan minska ångest.

    Läs även

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X