Hjälp din hjärna att bli coolare

Psykiatern och författaren Åsa Nilsonne förklarar hur mindfulness kan programmera om belöningssystemet. Förmågan att fokusera kan vara till stor hjälp för att fatta kloka beslut – både stora livsavgörande och små vardagliga om vad man ska äta.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
”Vi får den hjärna vi själva skapar. Vill du öka förmågan att styra din uppmärksamhet ska du öva mindfulness”, säger Åsa Nilsonne, här med en bild av sin egen hjärna.

”Vi får den hjärna vi själva skapar. Vill du öka förmågan att styra din uppmärksamhet ska du öva mindfulness”, säger Åsa Nilsonne, här med en bild av sin egen hjärna.

Foto: MALIN HOELSTAD
Annons

Inför intervjun med Åsa Nilsonne om hur mindfulness kan hjälpa oss att skapa nya hjärnvägar ber hon mig att läsa romanen ”Smärtbäraren”. I boken har hon gestaltat hur det kan gå till att programmera om ett belöningssystem. Romanens huvudperson, smärtbäraren, tar plats i en överviktig 44-årig kvinnas kropp. Kvinnan har ständigt sug efter mer mat och sötsaker. Både blodsockerkurvor och humör åker berg- och dalbana. Så här kan det låta i boken:

”Saffransdoftande fiskgryta, hembakat bröd och en ovanligt varierad grönsallad. När jag just hade ätit den tillfredsställande måltiden kom en liten flicka förbi med en bit saftig chokladkaka på en tallrik och kroppen reagerade på ett sätt som skulle ha gjort Pavlov förtjust – magen drog ihop sig och lyckades rapportera att den var tom, trots att den var behagligt mätt.”

Annons
Annons
Annons