Annons

Hittade på julbocken – nu vill han stoppa den

I snart 50 år har en brinnande jättebock av halm satt Gävle på kartan. Nu ställer upphovsmannen ett ultimatum: få slut på pyromandåden eller avskaffa bocken.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
”Som reklamman tycker jag det känns fel att bygga ett varumärke med mordbrand i bakgrunden” säger Stig Gavlén som 1966 skapade Gävles mest kända varumärke.
”Som reklamman tycker jag det känns fel att bygga ett varumärke med mordbrand i bakgrunden” säger Stig Gavlén som 1966 skapade Gävles mest kända varumärke. Foto: LARS PEHRSON.

När jag frågar om vägen till Slottstorget säger tjejen i Pressbyråns kassa:

”Som reklamman tycker jag det känns fel att bygga ett varumärke med mordbrand i bakgrunden” säger Stig Gavlén som 1966 skapade Gävles mest kända varumärke.

Foto: LARS PEHRSON. Bild 1 av 3

Bocken blev med webbkamera på 90-talet och stoltserar i dag med en fullödig social media-arsenal: Facebook, Instagram, Twitter och blogg.

Foto: LARS PEHRSON Bild 2 av 3
Foto: ILL: THOMAS MOLÉN Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons