Annons

Hitler med nya ögon

Under strecket
Publicerad

Molok Regi: Alexandr Sokurov Medverkande: Elena Rufanova, Leonid Mosogovi, Leonid Sokol, Elena Spiridonova m.fl. 1 tim 43 min. Från 11 år Visas på Strindbergs Intima teater måndagar kl 19.00

4Adolf Hitler tillbringar ett dygn på Berghof, det lugubra ”örnästet” uthugget ur klippan i de bayerska alperna. Tiden är våren 1942 och Hitlers har sällskap av en överviktig Martin Bormann, en spinkig Joseph Goebbels med parant hustru Magda, samt en vital, gymnastiserande Eva Braun. Alla samtal om politik och krig är förbjudna, men allt kretsar ändå kring detta. Eva och Magda upptäcker en obehaglig gaslukt kring Bormann och blir oroliga för hur Führerns överkänsliga luktsinne ska reagera. I sina av en sekreterare minutiöst antecknade middagsrepliker återkommer Hitler ständigt till ordet ”lik”. Mot en kyrkans man som fått företräde för att be om nåd för en desertör ryter han indignerat: ”De identifierar sig med en korsfäst och vill inte dö!” Man picknickar och dansar foxtrot på det kala berget. På kvällen äter man nässelsoppa, tittar på filmade nyheter och fjäskar för Hitler. Man kunde kalla Alexandr Sokurovs film ”Molok” för ett hemma-hos-reportage hos Hitler. Allt är lätt demoniserat, absurt tillvridet, som ofta hos den ryske regissören. Men komiken saknar den lekfulla sidan - den som kännetecknar många av hans filmer, inte minst den täta Leninfilmen ”Taurus” (2001), också den en skildring av maktens bräckliga frånsida. I ”Molok” är allt gråblek iskyla, alltför små människor i alltför ödsliga rum, inför tidlösa och likgiltiga landskap. Hitler är trött, sliten, osammanhängande. Mycket av dialogen är utdrag ur verkliga bordsamtal, miljön är autentisk och filmen på så vis dokumentaristisk. Sokurov har med sin film velat bidra till en förståelse av fenomenet Hitler på ett intimt, psykologiskt plan - en förståelse utan förlåtelse. I programhäftet till filmen säger han: ”Det bör erinras om att nazismen alltjämt uppfattas av många olyckliga människor som den fullkomliga lyckan.” Jag är inte så säker på att ”Molok” bidrar med några nya insikter. Därtill stannar filmen alltför ofta på det bisarras yta.

Annons
Annons
Annons