Annons

Historiskt stopp för vägunderhåll i Sverige

En Austin A30 Countryman kämpar sig fram på riksväg 13 strax söder om Bjästa, nån mil söder om Örnsköldsvik. Det är slutet av maj 1960 och stopp för byggande och underhåll av vägar i Sverige.
En Austin A30 Countryman kämpar sig fram på riksväg 13 strax söder om Bjästa, nån mil söder om Örnsköldsvik. Det är slutet av maj 1960 och stopp för byggande och underhåll av vägar i Sverige. Foto: SvD arkiv
Publicerad

Det är våren 1960 och en Austin A30 Countryman kämpar sig fram mellan kratrarna på den grusbelagda Riks 13 i Skulnäs, strax söder om Bjästa. Snart ska klättringen uppför Skuleberget i riktning mot Örnsköldsvik påbörjas. Den lilla engelska stationsvagnen är registrerad på en bagarmästare J Flodin i Härnösand, troligen är det han som sitter bakom ratten.

I södra Sverige finns det autostrador men norr om Dalälven är fortfarande många vägar grusbelagda och i mycket dåligt skick. Svenska Dagbladets reporter är ute på en 300 mil lång Norrlandsresa och möter många vägavsnitt som detta. Ändå sägs tjällossningen vara lindrig just detta år.

SvD:s utsända möts av tomma vägarbeten och uppgivna norrlänningar som tycker det är väldigt konstigt att stoppa vägbyggen under den årstid som de går att genomföra.

Bild 1 av 2

”Det statliga trycker på bromsen i den uppförsbacke som vägbyggnadsfolket i vårens tid brukar försöka gasa för fullt i kommer av allt att döma att för inte så få månader vända på utvecklingen och åter fjärma övre Norrland från resten av landet.”

Foto: SvD arkiv Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons