Annons
X
Annons
X

Historiska bilder från de första tågresenärerna

Platsen där turismen sägs ha uppstått och Strindbergs skarpa kritik mot metropolen. Här visas unika bilder från de första tågresenärerna i Europa och Amerika.

Foto: Konsthögskolans arkiv

Järnvägen gav i slutet av 1800-talet upphov till ett resande som var otänkbart tidigare och då inleddes den första formen av en större och mer utbredd turism.

Här nedan visas bilder från de första tågresenärernas besök i världens metropoler såsom Paris, Rom, Berlin och London men även till Nordafrika, Alperna och badorter på kontinenten. Bilderna är hämtade från boken ”Turist på 1800-talet” (Bokförlaget Langenskiöld) av Fredric Bedoire, svensk arkitekturhistoriker och professor.

Cigarrökande professer Claes Grundström samtalar med en flicka i Tunis, 1898. Foto: Konsthögskolans arkiv

Mötet med Nordafrika

Claes Grundström var arkitekt och professor vid Konstakademien och hans resebilder ligger till grund för boken ”Turist på 1800-talet”.

Grundström mötte människor och fastnade för deras ansikten, som exempelvis flickan han mötte i Tunis 1898 (bilden ovan). Grundström reste till Cordoba i södra Spanien och mötet med arabisk kultur fängslade och fick honom ett välja en längre tids vistelse i Algeriet och Tunisien.

Foto: Konsthögskolans arkiv Bild 1 av 12

Cigarrökande professer Claes Grundström samtalar med en flicka i Tunis, 1898.

Foto: Konsthögskolans arkiv Bild 2 av 12

Gare du Nord, en av sex stora järnvägsstationer i Paris.

Foto: Konsthögskolans arkiv Bild 3 av 12
Foto: Konsthögskolans arkiv Bild 4 av 12
Foto: Konsthögskolans arkiv Bild 5 av 12
Foto: Konsthögskolans arkiv Bild 6 av 12
Foto: Konsthögskolans arkiv Bild 7 av 12
Foto: Konsthögskolans arkiv Bild 8 av 12
Foto: Konsthögskolans arkiv Bild 9 av 12
Foto: Konsthögskolans arkiv Bild 10 av 12
Foto: Konsthögskolans arkiv Bild 11 av 12
Bild 12 av 12

Gare du Nord, en av sex stora järnvägsstationer i Paris.

Foto: Konsthögskolans arkiv Bild 1 av 1

Del 1 av 10

Gare du Nord, en av sex stora järnvägsstationer i Paris. Foto: Konsthögskolans arkiv

Den stora folktillströmningen till Paris

Mötet med Paris: Gare du Nord, uppförd på bankiren James de Rothschilds järnväg Chemin de fer du Nord 1858 – en värdig stenfasad mot staden till en inre glastäckt järnkonstruktion i väldigt format. (Bildtext från boken ”Turist på 1800-talet”.)

Paris var turisternas mecka på 1800-talet, kontinentens största stad med en folkökning från en miljon 1840 till fyra miljoner år 1900. Världsutställningen 1878 drog till sig oerhörda folkmassor från jordens alla hörn. 1857 beslutade man att bygga en tågstation, Gare du Nord, som var tre gånger så stor som dess föregångare, men även Gare du Nord blev snabbt för liten för den ökad tillströmning av folk, i och med att det underlättade att nu resa med tåg.

Annons
X
Annons
X
Foto: Konsthögskolans arkiv Bild 1 av 1

Del 2 av 10

Foto: Konsthögskolans arkiv

Där turismens egentligen uppstod

Stationen i Eigergletscher nära Lauterbrunnen i Ober-Berner Alpen i Schweiz. Fotografi från sekelskiftet 1900. (Bildtext från boken ”Turist på 1800-talet”.)

Det egentligen turismen inleddes inte i den moderna storstaden utan i kulturens utkanter i den orörda naturen. Schweiz, med dess höga alptoppar, lodräta vattenfall och djupa dalar lockade turisterna till fotvandringar och enkla övernattningar i bondgårdar. När järnvägen kom i slutet av 1800-talet anlades även hotell och värdshus.

Annons
X
Annons
X
Foto: Konsthögskolans arkiv Bild 1 av 1

Del 3 av 10

Foto: Konsthögskolans arkiv

Badandet blir en turistattraktion

Badstranden i Ostende, Belgien, kring sekelskiftet 1900. Badhytter på hjul som drogs ut i vattnet av hästar. (Bildtext från boken ”Turist på 1800-talet”.)

Badorterna fungerade länge som kurorter med ett stort antal läkare på plats, bland annat ansågs Ostende vara särskilt lämpligt för nervsjuka. Själva badandet i modern mening var en företeelse som infördes av engelska turister i mitten av 1800-talet, då bryggor byggdes ut från de långsträckta stränderna. (Hämtat ur boken ”Turist på 1800-talet)

Annons
X
Annons
X
Foto: Konsthögskolans arkiv Bild 1 av 1

Del 4 av 10

Foto: Konsthögskolans arkiv

Strindberg: ”Det finns ingenting att se”

Trafikstockning i Paris på Rue Royale upp mot Madeleinekyrkan, med motordrivna bussar, taxibilar av Renaults märke och hästdragna ekipage. Hästdragna bussar och hästspårvagnar var för turisterna en attraktion men även en stor källa till kritik då hästspillning, liksom slamret och klappret, förstörde stadsbilden, ansåg många.

En av kritikerna var August Strindberg, som tyckte städerna hade förstörts med trafiken, gasljusen och reklamskyltar: ”Res aldrig ut för att se något, det finns ingenting att se”, var Strindbergs ord.

Annons
X
Annons
X
Foto: Konsthögskolans arkiv Bild 1 av 1

Del 5 av 10

Foto: Konsthögskolans arkiv

Mest trafikerade gathörnet i världen

Trafiken i tät Londondimma – vid Mansion house, nära Bank of England. Bank of England var världsstadens mest trafikerade gatuhörn, 690 hästdragna omnibussar i timmen passerade här i slutet av 1800-talet och Londons trafik var ett enda kaos. Då hade ändå tunnelbanan redan avlastat trafiken.

Själva bankbyggnaden, som omfattar ett helt kvarter, uppfördes i en våning utan fönster av rädsla för upplopp.

Det var till stor del affärs- och finansmän, företagare och ingenjörer som besökte London. Sjöfarten mellan Göteborg och London var livlig vid denna punkt.

Annons
X
Annons
X
Foto: Konsthögskolans arkiv Bild 1 av 1

Del 6 av 10

Foto: Konsthögskolans arkiv

Rom – den eviga staden

Gatubarn i Spanska Trappan i Rom. Den italienska huvudstaden , det eviga Rom, var det givna målet för 1700- och 1800-talets Grand Tour-resenärer.

Annons
X
Annons
X
Foto: Konsthögskolans arkiv Bild 1 av 1

Del 7 av 10

Foto: Konsthögskolans arkiv

Järnvägen skapade civilisationer

Lastning av bagage till tåget någonstans i mellanvästra USA, 1906. Turister från USA hade kommit till Europa ganska länge men för européerna blev turistresorna till Amerika mer vanliga i slutet av 1800-talet i samband med att det omfattande järnvägsbyggandet var avslutat. I USA bröt järnvägen ny bygd och skapade civilisationer till skillnad från Europa där järnvägen var ett sätt att ta sig mellan befintliga metropoler.

Annons
X
Annons
X
Foto: Konsthögskolans arkiv Bild 1 av 1

Del 8 av 10

Foto: Konsthögskolans arkiv

Amerika öppnade sig för turister

Wilhelm Klemming och Hjalmar Arwin, svenska arkitekter, på promenaddäcket på den stora atlantångaren Kaiser Wilhelm der Grosse i solnedgången 1906. Resan från hamnarna i Europa – Southampton, Liverpool och Hamburg – till USA tog fem dagar.

Annons
X
Annons
X
Foto: Konsthögskolans arkiv Bild 1 av 1

Del 9 av 10

Foto: Konsthögskolans arkiv

Säregen spårvagn i USA

Hästspårvagn på väg nedför den branta sluttningen i Denver, Colorado efter att hästen dragit upp passagerare till den lilla byn Cherrelyn, i bruk 1883–1910. Ett omtyckt objekt för turisters kameror och en säregen syn. Spårvagnen ledde från Englewood uppför en brant kulle till Cherrelyn. Det drogs av en häst i en kvarts färd till kullens krön, på tillbakavägen rullade den helt enkelt ner tillbaka med hästen på.

Annons
X
Annons
X
Bild 1 av 1

Del 10 av 10

Bilder och material till texterna är hämtade från boken ”Turist på 1800-talet - bilder från de första tågresenärerna” av Fredric Bedoire, svensk arkitekturhistoriker och Professor emeritus från Kungliga Konsthögskolan. Boken har getts ut av Bokförlaget Langenskiöld.

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X