Annons
Krönika

Sofia Nyblom:Historisk premiär blir feministisk hämnd

Mezzon Kate Lindsay (t h) bär i rollen som Orlando spektakulära kostymer av modeikonen Rei Kawakubo. Här med Christian Miedl som Pope i en scen där poeterna talar över huvudet på Orlando
Mezzon Kate Lindsay (t h) bär i rollen som Orlando spektakulära kostymer av modeikonen Rei Kawakubo. Här med Christian Miedl som Pope i en scen där poeterna talar över huvudet på Orlando Foto: Michael Pöhn/Wiener Staatsoper

Världspremiären av den queerfeministiska operan ”Orlando” kan ses som den österrikiska tonsättaren Olga Neuwirths hämnd på den konservativa Wiener Staatsoper. Här blir sexuella övergrepp en bild av den kvinnliga konstnärens utsatthet.

Under strecket
Publicerad

Kate Lindsey som Orlando i operan efter Virginia Woolfs roman, på Wiener Staatsoper.

Foto: Michael Pöhn/Wiener StaatsoperBild 1 av 2

Kate Lindsey som Orlandod (t v) och Agneta Eichenholz, som spelar Sasha.

Foto: Michael Pöhn/Wiener StaatsoperBild 2 av 2

Samma vecka som österrikaren Peter Handke tar emot Nobelpriset i litteratur i Stockholm hänger skuggan av en annan Nobelpristagare över världspremiären i Wien av Olga Neuwirths ”Orlando”. Wiener Staatsoper refuserade nämligen Neuwirths första beställning för 16 år sedan – och librettisten var den då blivande Nobelpristagaren Elfriede Jelinek.

”När jag tillträdde 2014 ville jag presentera en ny opera varje säsong på Staatsoper. Men tonsättarna levererar inte i tid! Trots det spelar vi verk av fyra levande tonsättare denna säsong.” Operachefen Dominique Meyer reagerar på att jag antyder att huset skulle vara konservativt. Vi möts för en radiointervju inför världspremiären av ”Orlando”, den första någonsin på stora scenen av en kvinnlig tonsättare, österrikiska Olga Neuwirth. Men Meyer vill inte gå med på att han har ”kvoterat” in Neuwirth: ”Hon är en begåvad tonsättare, oavsett kön. Det var dags för vår sofistikerade publik att möta henne.”

Annons
Annons
Annons