Historisk hybrid med delad själ

Aldrig har en och samma bil haft två så olika själar. Laddhybriden Porsche 918 går fyra mil på el – och gör 0–100 kilometer i timmen på 2,6 sekunder. Förhoppningsvis tar Porsche med sig tekniken in i framtiden.

Under strecket
Publicerad
Porsche 918 visades som prototyp på Genèvesalongen 2010 och började produceras i exakt 918 exemplar i september 2013.

Porsche 918 visades som prototyp på Genèvesalongen 2010 och började produceras i exakt 918 exemplar i september 2013.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
I maj 2014 hämtade Zlatan Ibrahimovic ut sin svarta 918 Spyder och i mitten av juni tillverkas de sista bilarna.

I maj 2014 hämtade Zlatan Ibrahimovic ut sin svarta 918 Spyder och i mitten av juni tillverkas de sista bilarna.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Porsche 918 Spyder har fångat två diametralt olika själar i en bil: Supersportbilens med V8:an bakom sätena och den tysta och miljövänliga laddhybridens.

Porsche 918 Spyder har fångat två diametralt olika själar i en bil: Supersportbilens med V8:an bakom sätena och den tysta och miljövänliga laddhybridens.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Porsche 918 aspirerar på att vara världens snabbaste produktionsbil – den går från 0 till 100 kilometer i timmen på 2,6 sekunder.

Porsche 918 aspirerar på att vara världens snabbaste produktionsbil – den går från 0 till 100 kilometer i timmen på 2,6 sekunder.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Porsche 918 Spyder har 608 hästkrafter från en bensin-V8 och två elmotorer på 282 hästar.

Porsche 918 Spyder har 608 hästkrafter från en bensin-V8 och två elmotorer på 282 hästar.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Laddhybriden Porsche 918 går fyra mil på el. Man får åla sig in och innan man sjunker ner i de tunna skalstolarna. Det känns som att sitta på golvet.

Laddhybriden Porsche 918 går fyra mil på el. Man får åla sig in och innan man sjunker ner i de tunna skalstolarna. Det känns som att sitta på golvet.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Annons

Våren 1999: Solen sken. Volkswagenkoncernen lanserade ett högteknologiskt lättbygge som drog sensationellt låga 0,3 liter per mil: Det var den beskedliga minibilen Volkswagen Lupo 3L.

Våren 2015: Solen skiner i Stuttgart. Koncernens senaste högteknologiska lättbygge, som även den drar 0,3 liter per mil, står framför oss.

Annons
Annons
Annons