Annons

Historien om en trimbutik börjar med ett tragiskt slut

Här var det bara roliga prylar. Bilden från Volvos egen butik är tagen i slutet av 1970-talet.
Här var det bara roliga prylar. Bilden från Volvos egen butik är tagen i slutet av 1970-talet. Foto: Arkivbild/Volvo Heritage
Under strecket
SvD Näringsliv
Publicerad

Volvos R-sportratt blev en storsäljare, både som tre- och fyrekrad.

Foto: Arkivbild/Volvo Heritage Bild 1 av 2

Vältummad pärm med det viktigaste en Volvoägare kunde behöva.

Foto: Arkivbild/Volvo Heritage Bild 2 av 2

När Volvo slutade tävla i motorsport fick vanliga Volvoägare chansen att köpa trimprylarna avsedda för rally och racing. Den som skulle storhandla gjorde klokt i att besöka Volvos speciella R-sportbutik i Göteborg.

Historien om varför Volvo öppnade en trimbutik i Göteborg börjar med ett tragiskt slut. År 1966 valde Volvo att lägga ner sitt fabriksengagemang i rally efter att kartläsaren Gunnar Thermaenius hade omkommit under ett brittiskt rally och två mekaniker förolyckats i samband med Akropolisrallyt. Den nya vägen för tävlingsavdelningen blev i stället att bygga om och trimma bilar åt privatförare. Man tog också fram trimsatser och höll med reservdelar till dem som byggde egna tävlingsbilar. År 1969 fick avdelningen namnet Volvo Competition Service och när man flyttade till nya lokaler i Kville på Hisingen föddes tanken på en egen butik. Samlat på samma ställe fanns nu verkstaden för tävlingsbilar, konstruktionsavdelningen, och så … butiken som sålde produkterna man hade tagit fram.

Annons
Annons
Annons