Annons

Kim Salomon:Historien om en filmstad – och en skylt

Nio gigantiska bokstäver räcker för att hålla liv i myten Hollywood. Men det var först efter 70-talets rekonstruktion som reklamskylten fick ikonstatus och därmed befäste stadens varumärke.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Foto: DAMIAN DOVARGANES/APBild 1 av 2

Hollywoodskylten på Mount Lee.

Foto: DAMIAN DOVARGANES/APBild 2 av 2
Foto: DAMIAN DOVARGANES/APBild 1 av 1
Foto: DAMIAN DOVARGANES/AP

Andra världskrigets elände och förödelse skapade ett uppdämt behov av glamour och nöje. Efterkrigsårens expansion inom underhållningsindustrin med Hollywood i front är därför föga förvånande. Ökad fritid och välstånd bidrog dessutom till att ge nöjeslivet svängrum. Irving Berlins ”There’s no business like showbusiness” fångade som få låtar efterkrigstidens atmosfär. Melodislingan fängslade, men låtens popularitet ska främst förklaras med att texten låg rätt i tiden. Hollywood, som redan före kriget framstod som stjärnornas metropol, stärkte sina positioner och blev sinnebilden för showbusiness. Det var en stad som väckte drömmar och fantasier. I Hollywood producerades divor, berömdheter och stora förmögenheter, men också skandaler, tragedier och förlorare. Kanske var det just blandningen som fascinerade och förtrollade. Hollywood må i dag ha passerat sin storhetstid, men magiken finns kvar och öppnar fortfarande associationsbanor till det sorglösa livet, till flärd såväl som till fåfänga och ytlighet.

Annons
Annons
Annons