Annons
X
Annons
X
Scen
Recension

Limits Hisnande cirkuspoesi forcerar gränser

Cirkus Cirkörs nya verk ”Limits” är enastående cirkuspoesi på ett akut tema: migration. Artisterna fångar människans kraft, utsatthet och överlevnadsinstinkt med cirkuskonstens risker som metafor, skriver Anna Ångström.

Anton Graaf, Einar Kling-Odencrants, Manda Rydman, Peter Åberg och Saara Ahola. ”Limits” gästspelar på Dansens hus den 1 december 2016 till 8 januari 2017.
Anton Graaf, Einar Kling-Odencrants, Manda Rydman, Peter Åberg och Saara Ahola. ”Limits” gästspelar på Dansens hus den 1 december 2016 till 8 januari 2017. Foto: Mats Bäcker
Scenhösten 2016

Limits

Genre
Övrig
Regi
Tilde Björfors
Medverkande
Manda Rydman, Einar Kling-Odencrants, Anton Graaf, Peter Åberg, Saara Ahola.
Var
Cirkus Cirkör på Västmanlands läns teater

Kompositör: Samuel Andersson. Scenografi: Fanny Senocq, Joel Jedström, Stefan Karlström, Tilde Björfors. Kostym: Jonna Bergelin. Koreografi: Olle Strandberg. Ljus: Fredrik Ekström.

Om man tänker sig EU som ett slags cirkus så är dess artister föga övertygande. Enskilda prestationer sticker ut i en politisk show som är lamslagen snarare än kreativ och som visar få tecken på vilja till samarbete och tillit. Just det som är nerven i Cirkus Cirkörs arbete och som i den nya turnéuppsättningen ”Limits” utvecklas till en bärande metafor om att övervinna hinder och begränsningar och våga utsätta sig för risker – så som flyktingarna gör när Europa stänger gränser och tvingar människor att forcera hav och murar.

”Limits” är till stora delar enastående cirkuspoesi på ett tema som kan tyckas vara ett vågspel att gestalta när verkligheten är så överfull av autentisk dramatik. Men cirkusdirektör Tilde Björfors och den mångsidiga, uttrycksfulla och skickliga ensemblen av fem cirkusartister och en musiker lyckas på ett ofta gripande och konkret sätt fånga människans kraft, rädsla, utsatthet och överlevnadsinstinkt med cirkuskonstens gränsöverskridanden och balansövningar som välanvända liknelser.

Uppsättningen hakar i höstens jubileumsuppsättning ”Borders” på Hipp i Malmö men ringar också in mycket av det som kännetecknat 20-åringen Cirkör: att använda fysiska och visuella uttryck för att undersöka och gestalta existentiella frågor, vad som formar oss människor. Gränser kan ju vara mentala och fysiska men också geografiska. Vi ritar kartor med nationsgränser medan fåglarna flyger fritt – som i inledningen på ”Limits” där en film visar svävande måsar vid Öresundsbron. De vet inte var Sverige slutar och Danmark börjar. Hur kan det finnas en gräns i något som hela tiden rör sig, som vatten?

Annons
X

Det böljande havet med flytande, svävande kroppar leder förstås tankarna till Medelhavet. En återkommande bild är tomma skor och högar av kläder som kunde ha tillhört drunknande. Artisterna rör sig på sluttande plan, klättrar över järngaller, balanserar på små ytor. Akter på gungfly som kräver samspel, att någon tar emot.

Saara Ahola och Anton Graaf. Foto: Mattias Edwall

Migration är kanske nödvändig för att skapa global balans, lyder en tes i uppsättningen, som också låter autentiska flyktingberättelser höras. Dessa röster blir individuella öden i statistikens ”volymflöden” – i ”Limits” forsar siffrorna som scenografiska element. Något övertydligt. Men mot slutet projiceras en lång namnlista på döda migranter över en transparent ridå. På varsin sida om den hoppar Einar Kling-Odencrants och Anton Graaf intill utmattning på en språngbräda; en stark bild av världens akuta läge.

”Limits” betonar det kollektiva men låter också enskilda nummer ta plats. Kautschuk-ekvilibristen Manda Rydman skapar cirkusmagi med sin viga, fågelfria luftfärd. Saara Ahola fångar skräcken under ett flyganfall när hon klamrar sig vid trapetsen. Allt sveps in i Samuel Anderssons pulserande, kommenterande etno-musik. Hans enmansorkester förstärks ibland, som när Peter Åberg jonglerar fram rytmer och melodier med enkla papprullar. En humoristisk andningspaus i allvaret. I andra akten – som är mer splittrad – uppstår temposvackor. Men ”Limits” är likväl en hisnande resa mot okända mål.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    ”Limits” avslutar sin Sverigeturné på Dansens hus i Stockholm den 1 december 2016 till och med den 8 januari 2017.

    Annons

    Anton Graaf, Einar Kling-Odencrants, Manda Rydman, Peter Åberg och Saara Ahola. ”Limits” gästspelar på Dansens hus den 1 december 2016 till 8 januari 2017.

    Foto: Mats Bäcker Bild 1 av 2

    Saara Ahola och Anton Graaf.

    Foto: Mattias Edwall Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X