”Hindra insamling av data hotar det fria internet”

EU:s ekonomi, Europas självständiga press och tillgängligheten till internet självt är i fara om man förhindrar insamlandet av data för användning i digital annonsering. Konsekvenserna av att begränsa datadriven annonsering blir en bransch som är hälften så stor som i dag och förmodligen med arbetslöshet som följd, skriver Charlotte Thür, IAB Sverige.

Under strecket
Publicerad
Charlotte Thür, IAB Sverige.

Charlotte Thür, IAB Sverige.

Foto: Pressbild, Pontus Lundahl/TT
Annons

Europakommissionen kom tidigare under 2017 med ett förslag till skärpt personuppgiftsskydd; ePrivacy direktivet. IAB Sverige tycker att det nya direktivet har negativa konsekvenser för både konsumenter och marknadsförare, även om det egentligen vill stärka konsumentens rätt. Vi är bekymrade över tystnaden från politikerna och saknar en svensk debatt om effekterna förordningen har på den fria pressen och tillgång till information.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons